בית המשפט ל"מקור ראשון": העבירו התמונות המפלילות פעילי הימין הקיצוני

העיתון סירב למסור למשטרה תמונות שתיעדה צלמת העיתון מירי צחי, במהלך אירוע חדירת פעילי הימין לחטמ"ר אפרים. בעיתון הסבירו כי מדובר בפגיעה בחופש העיתונות

חדשות כיפה אורי פולק 15/12/11 14:41 יט בכסלו התשעב

בית המשפט ל"מקור ראשון": העבירו התמונות המפלילות פעילי הימין הקיצוני
zeevveez-cc-by, צילום: zeevveez-cc-by

בית משפט השלום בירושלים הורה לעיתון "מקור ראשון" לפרסם את התמונות המפלילות שצילמה השבוע צלמת העיתון, מירי צחי, בהן תועדו פעילי הימין הקיצוני שחדרו לבסיס חטמ"ר אפרים.

נציגי העיתון ביקשו מהשופטת, שירלי רמר, לעכב את ביצוע החלטת בית המשפט. בתגובה החליטה השופטת כי התמונות יועברו על ידי העיתון ויופקדו בכספת בית המשפט למשך כשבוע, עד שתינתן החלטה אחרת.

הדיון במקרה הגיע לבית המשפט לאחר שהמשטרה פנתה לאחרונה למערכת העיתון ולצלמת המרכזית בעיתון, מירי צחי, וביקשה מהם להעביר תמונות בלעדיות שצולמו על ידי צחי באירועי "תג מחיר" ובמיוחד בהתקפת פעילי הימין הקיצוני נגד צה"ל, השבוע.

צחי סירבה להעביר את התמונות, שכן היא התחייבה בפני הצעירים בשטח שהיא לא תפרסם אותם. התמונות גם לא פורסמו בעיתון. אלא שבמשטרה, ששמעו על קיומן של התמונות וניסו באמצעותן להגיע אל החשודים במעשה, דרשו את התמונות בכל תוקף. בעיתון סירבו לשתף פעולה עם המשטרה, בטענה לפגיעה בחופש העיתונות.

ב"מקור ראשון" טוענים כי "אין ספק שבמהלך הלילה נעברו עבירות, והדילמה העיתונאית לא קלה. מה צריך עיתונאי לעשות כשבידיו חומר שנחשב על ידי המשטרה ככזה שיכול לסייע בפענוח פשע? התשובה שלנו ברורה: החיסיון העיתונאי צריך לחול גם במקרה הזה, שבו פגעו עבריינים בבסיס צה"ל, בחיילי צה"ל ובקצין בכיר".

"הצלמת עצמה לא ביצעה שום עבירה. היא מילאה את תפקידה העיתונאי בנאמנות. אם תיענה לתביעת המשטרה למסור את החומר המצולם היא לא תוכל יותר לתפקד בשטח כעיתונאית צלמת", מסבירים בעיתון את עמדתם. ב"מקור ראשון" טוענים כי העברת התמונות תפגע לא רק בעבודתה של צחי, אלא בעבודתם של כלל העיתונאים, מתוך ההנחה כי "פגיעה בעיתונאי אחד - פוגעת פוטנציאלית בכולם".

"אנו יוצאים מהנחה שיש בידי רשויות אכיפת החוק עוד אמצעים רבים נוספים לפעול למעצרם של העבריינים והעמדתם לדין. הדהירה הישר אל העיתונאים - הן כעדים והן כמתעדים - לצורך זיהוי, מפירה את זכויות היסוד של העיתונאי", הסבירו ב"מקור ראשון".