בית הלל על החד מיניים: לא לתת לגיטימיציה. כן להכיל בקהילה

חוברת של רבני בית הלל שהושקה בכנס מיוחד עוסקת בנושא הקבלה לקהילה של חד מיניים וזוגות חד מיניים וטוענת:"הנחתנו היא כי אדם המבקש להשתייך לקהילה דתית לא יבחר בזהות חד מינית אלא אם כן הדבר כפוי עליו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/04/16 19:30 ב בניסן התשעו

בית הלל על החד מיניים: לא לתת לגיטימיציה. כן להכיל בקהילה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

החוברת החדשה של ארגון רבני בית הלל תחת הכותרת 'הלכה והכלה' עוסקת במרכזה בנושא החד מיניים ויחס הקהילה וההלכה אליהם. החוברת הושקה הערב (א') בכינוס מיוחד של הארגון לאחר שעוררה בימים האחרונים טענות נגדה והצורה בה הוצאה לציבור.

כבר בפתיחת החוברת מבהירים בארגון רבני בית הלל כי "האיסור על קיום יחסים בין בני זוג מאותו מין הוא מן התורה. התורה תורת נצח ולא תהא מוחלפת, ועל כן אין דרך להתיר קיום יחסים בין בני אותו מין".

עוד נאמר בפתח החוברת כי "קשר זוגי אפשרי על פי ההלכה רק בין איש לאישה. על קשר זה אמרה התורה "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד". וחז"ל הוסיפו כי כשזכו שכינה ביניהם. הדבר לא קיים בכל קשר זוגי אחר, ועל כן לא ניתן להכיר על פי דרכה של תורה במשמעות הפורמלית של קשר זוגי בין בני אותו המין".

עיקר הדיון שמובא במסמך הוא על היחס של הקהילות לבעלי הנטייה כשישנה חלוקה בין אלו שיש להם רק נטייה אך אינם עושים שום מעשה אסור אותם ודאי שאסור לבזות ואף יש לכבד ולהתייחס אליהם כגיבור הכובש את יצרו.

גם אלו שחוטאים ועוברים על איסורים לדעת רבני בית הלל אמורים שלא להדחות על ידי הקהילה. "אנו מבקשים להשיג את האיזון העדין הזה על ידי אחיזת החבל בשני קצותיו מחד גיסא, ההכרה וההכרזה כי איסורי תורה אין להם התרה, וההבהרה שעבירה על ההלכה לא תוכל לזכות בלגיטימציה, ומאידך גיסא, הפנייה אל הקהילה, אל הציבור ואל קוראים לפתוח את הלב ואת השערים גם בפני אלה שאינם שומרים באופן מלא על הנורמות הדתיות", טוען המסמך.

"כך ביחס לעוברי עבירה מובהקים שאף מחללים שבת בפרהסיא קל וחומר כלפי מי שמעשיו סתומים כמו בעלי הנטייה החד מינית שהכריעו לחיות עם בן זוג ומבקשים עם זאת להיות חלק מן הקהילה שומרת המצוות. הקריאה לשיתוף בקהילה היא אפשרית ורצויה. אנו פותחים את הלב ושערי הקהילה לאדם מתוך הדגשה שאין בכך כדי לתת אישור לעבירה", טוענים בבית הלל.

גם בנוגע לזוגות חד מיניים טוענים בבית הלל כי יש להקל ביחס אליהם לאור העובדה שהם סובלים מתחושות קשות ועמוסים בסתירות בין הציפייה החברתית והדתית כפי שהם קולטים אותה לבין החוויה הפנימית שלהם. "הנחתנו היא כי אדם המבקש להשתייך לקהילה דתית לא יבחר בזהות חד מינית אלא אם כן הדבר כפוי עליו במידה רבה בשל תחושותיו הפנימיות. במוזן זה אצל רבים מהם הבחירה בדרך חיים שיש בה עבירה על ההלכה אינה חופשית לגמרי, ומסתבר שאינה מה שמוגדר בהלכה קבירה לתאבון' כשם אין לדון שוגג כמזיד ואונס כרצון כך יש להבחין בין עבירה על ההלכה הנעשית מתוך רצון חופשי לבין זו הנעשית בנסיבות האמורות", נטען במסמך.

טענה נוספת שעולה בנוגע לזוגות חד מיניים היא ש"חלק מבעלי הנטייה החד מינית נוטים לחשוב שזוגיות חד מינית אינה אסורה לפי מה שדימו לראות במקראות ובעיקר בדרשות המפתות את הדעות, או בעמדות שלא נתקבלו על ידי חכמי ההלכה על רקע מצוקתם הרבה הם התפתו להאמין לנוקטים עמדות אלה ויש מקום לראותם כשוגגים בדבר הלכה".

מסקנת המסמך היא ש"על אף שאין להתיר את איסורי העריות יש מקום להקל בגישת ההכלה החברתית ולקבלם לתוך הקהילה". לפי המסמך כל קהילה תצטרך ללבן את הנושא על פי כוחה ולהכריע האם יוטלו סייגים על בעלי הנטייה החד מינית בעיקר ברשות הרבים כשהקו המנחה הוא קבלתם לקהילה ב"עבותות אהבה".

בחוברת החדשה נכתב במיוחד טור על נושא הקנאות על ידי הוריה של שירה בנקי שנרצחה על ידי ישי שליסל במצעד הגאווה בירושלים, כשבארגון מצהירים כי אינם עומדים מאחורי כל מילה שכתובה בו. "בקשנו ממשפחת בנקי לשתף אותנו במחשבותיהם בסוגיא זו גם כרקע למסמך ההלכה, הקורא לסבלנות והכלה בקהילה ולשמחתנו הם נענו לבקשה. מיותר לציין שחלק מן העמדות המופיעות במכתב מייצגות את כותביו, ואילו אנו סבורים אחרת, אך דומה שיש מקום להשמיע את הזעקה העולה הממנו גם בעלון שלנו. חלק מן האתגר החברתי העומד בפנינו הוא לפתח תרבות מחלוקת שאינה מוחקת או מתעלמת אלא מקשיבה ומתווכחת", נכתב בראש העמוד.

כאמור סביב החוברת ואירוע ההשקה התעורר פולמוס האם ראוי לדון בנושא זה באופן כללי והאם סגנון ההשקה לחוברת הלכתית הוא דבר ראוי ולא מהווה זילות של ההלכה.