בית הלל: הציבור חייב להיות שותף במלחמה בבעיית העגונות

ארגון רבני בית הלל בשיתוף עם ישיבת הר עציון, מת"ן, וקהילות מבית שמש ערכו יום עיון בנושא הסכמי קדם נישואין למניעת עגונות. "זו לא בעיית נשים בלבד"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/08/14 09:54 ח באב התשעד

בית הלל: הציבור חייב להיות שותף במלחמה בבעיית העגונות
דוברות בית הלל, צילום: דוברות בית הלל

ארגון רבני בית הלל בשיתוף ישיבת הר עציון, מת"ן-מכון תורני לנשים ומספר קהילות מבית שמש ערכו יום עיון ולימוד מיוחד בנושא הסכמי קדם נישואין למניעת סירוב גט, שנערך בבית כנסת 'אהל יונה מנחם' בבית שמש.

ביום העיון השתתפו הרב ברוך גיגי ראש ישיבת הר עציון, הרב אליעזר שנקלובסקי רב קהילת פייגנסון בבית שמש, הרב מאיר ליכטנשטיין רב קהילת 'אהל יונה מנחם', הרבנית עו"ד ירדנה קופ-יוסף ראש מיזם עגונות בארגון בית הלל, והרב רונן נויבירט מנכ"ל בית הלל.

יום העיון התקיים, כחלק ממיזם אותו מקדם ארגון בית הלל, על מנת להביא לשינוי תודעת הציבור ביחס לפתרונות לעגינות ולסרבנות גט. המיזם כולל בין השאר, פעולות חינוכיות להבנת הבעיה ולאפשרויות הפתרון, פרסום והפצת פתרונות הלכתיים פרקטיים ואפקטיביים דוגמת הסכמי קדם נישואין והנגשתם לקהל הרחב.

בארגון בית הלל מציינים, כי רוב הציבור הישראלי סבור כי ההנהגה הרבנית לא עושה מספיק כדי לסייע לעגונות. כך עלה מהסקר שנערך על ידי ארגון הרבנים ”בית הלל“ לפני שלושה חודשים בו נחשף, כי ביחס לשאלה ”האם נשים עגונות מקבלות יחס הוגן בבית הדין הרבני“ ענו בחיוב רק 3.9% מקרב הציבור החילוני ,7.5% מקרב הציבור הדתי מודרני, 9.6% מקרב הציבור המסורתי, 18.2% מקרב הציבור הדתי ו 41.1% מקרב הציבור החרדי לאומי.

עוד הסתבר, כי באופן חוצה מגזרים, כ- 70% מהציבור סבור כי הטיפול בבעיות הנשים העגונות הינו נושא חשוב ביותר. הנתונים מצביעים על פער רב בין חשיבות הנושא בעיני הציבור לבין האופן שבו הוא מטופל.

הרבנית ירדנה קופ יוסף, מובילת המיזם, אמרה כי ”אימוץ הנושא על ידי ארגון רבנים ורבניות הוא בעל חשיבות היסטורית. זאת בעיה שאינה ’בעיית נשים‘ אלא בעיה של כולנו, גם גברים - ומכל המגזרים“.

" לצד תושבי הדרום הנמצאים בשעת מצוקה וצרה, ישנן אלפי נשים הנמצאות בסוג של שבי, בצרה ובאפילה, וקולן לא נשמע”, אמר מנכ”ל בית הלל הרב רונן נויבירט. "ערב העיון שם דגש על חינוך הקהילות לקבלת אחריות לקידום הפתרון שגובש על ידי תלמידי חכמים בכירים. העיסוק בבעיית העגונות צריך להיות נחלת הקהילות ולא רק של קומץ של רבנים ואנשי אקדמיה".