בית הלל בתגובה לרב לוישטיין: "התדרדרות השיח התורני לשפת רחוב זולה"

ארגון הרבנים והרבניות מגנה את דברי ראש המכינה בעלי. "על גיוס בנות לצה"ל יש מחלוקת הלכתית לגיטימית, על איסור הלבנת פנים והוצאת שם רע, אין כל מחלוקת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/03/17 14:51 טז באדר התשעז

בית הלל בתגובה לרב לוישטיין: "התדרדרות השיח התורני לשפת רחוב זולה"
יחצ, צילום: יחצ

בשבוע שעבר התפרסמו ציטוטים משתי שיחות שונות שהעביר הרב יגאל לוינשטיין, בהן תקף את צה"ל ודיבר בחריפות נגד גיוס בנות דתיות לצבא. בארגון רבני ורבניות בית הלל החליטו לא לשתוק ולהגן על כבודן של בנות המגזר שבחרו בשירות צבאי.

"לרב יגאל לוינשטיין", נכתב בתחילת הודעת הארגון, "זכויות רבות בקירוב תלמידיו ורתימתם לקידוש שם שמיים במרחב הציבורי הישראלי, ובפרט בצבא בתפקידים שבהם נדרשו למסירות נפש. דווקא משום כך התבטאויותיו האחרונות, כה חמורות".

בהמשך הם התייחסו לביטויים הקשים בהם בחר הרב לוינשטיין להשתמש כלפי הבנות המתגייסות, "אין חולק על זכותו של הרב לוינשטיין להביע את עמדותיו, הנובעות להבנתו מן התורה, אולם לדעתנו, בחר ביטויים הפוגעים בכלל הנשים, ובפרט במשרתות בצה"ל".

לדבריהם, מדובר בהלפנת פני בנות רבות ובדירדור השיח התורני והציבורי, "על גיוס בנות לצה"ל יש מחלוקת הלכתית לגיטימית, אולם על איסור פגיעה, הלבנת פנים והוצאת שם רע, אין כל מחלוקת. מעבר לכך הדברים משקפים את התדרדרות השיח התורני לשפת רחוב זולה, המבזה את התורה ולומדיה".

(צילום: צילום מסך)

כזכור ביום רביעי שעבר פורסמה שיחתו של ראש המכינה בעלי עם תלמידי מכינת עצם, בה אמר בין היתר: "10 שנים אני פותח 'במחנה', רק תמונות של בנות וכולן צבעי הסוואה, רוקיסטיות. מישהו אמר לי אל תדאג, הן מתאמנות לקראת החתונה, להתאפר, לא יודע מי יתחתן איתה. כי כשאתה חם מהתנור אתה בוחר אישה חמה בדוסיות. ודאי שהיא חמה כי היא אישה, אם לא שירתה בקרק"ל, אחרת איך תהיה חמה?".

למחרת התנצל הרב לוינשטיין בראיון לערוץ 2 כשאמר כי הוא "מתנצל על הסגנון, אני לא חוזר בי מהשקפת העולם שלי. בסגנון שדברתי על זה, זה היה לא ראוי ואני מתנצל אבל מי ששמע את השעתיים שיחה מבין היטב את הפרופורציה בין הדברים''.

עם זאת, באותו היום פורסמו ציטוטים נוספים משיחה אחרת שהעביר לתלמידי ישיבת שדרות, ביניהם התייחסות לרקע העדתי של הלוחמות שמתגייסות לקרבי, "מי שהכי נופלות 'בשבי', אלו הבנות הדתיות של שדרות, נתיבות וירוחם. קוראים לזה הפריפריה. זו הזדמנות לשדרוג המעמד. האשכנזיות אומרות להן 'אתן רוצות להיות שוות כמו התל אביביות? תלכו לקרקל'. הקרקל מלא בדתיות מהפריפריה. אסור להגיד את זה כי זה גזעני".

בבית הלל התייחסו גם לדברים האלה כשאמרו כי "תרומת המתגייסות לצבא לתפקידים משמעותיים חשובה לביטחון המדינה, וראויות הן המשרתות בצה"ל להערכה וכבוד, כמו החיילים התורמים את שלהם". לטענתם, דברי הרב יגאל הקשורות "לרקע הגאוגרפי של המתגייסות מרבות ריב ומדון. תפקיד ההנהגה הרבנית, שפועלת בשם התורה, לתת לציבוריות הישראלית מהתחושה ש"טועמיה (של התורה) - חיים זכו" ובכך להאהיב שם שמיים ולהרבות שלום בחברה".

לסיום הם חתמו באזהרת חז"ל, "חכמים היזהרו בדבריכם". איננו אומרים למסכימים עם דיעותיו של הרב לווינשטיין "קבלו דעתנו", אולם תובעת התורה את עלבונה ומבקשת: יצגו הבנתכם בתורה באופן מכובד, והרבו שלום בעולם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן