בית הדין הרבני גילה זיוף מסמכים - ופתח בחקירה פלילית

לאה (שם בדוי) פנתה לבית הדין הרבני בבקשה לאשר את יהדותה, אך בית הדין הוכיח כי התעודה מזוייפת - והגיש תלונה במשטרה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/13 12:53 כג בטבת התשעד

בית הדין הרבני גילה זיוף מסמכים - ופתח בחקירה פלילית
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

לאה (שם בדוי) עלתה ארצה עם הוריה בשנת 1990 מברית המועצות, ולאחר זוגיות של ארבע שנים עם בן זוגה החליטו להתמסד כדת משה וישראל. לאה החלה בהליך רישום לנישואין, במהלכו פנתה לרבנות בבקשה להינשא וביקשו ממנה להוכיח את יהדותה. לאה טענה כי בידה "תעודות לידה מקוריות ואותנטיות שלי ושל אימי בהן כתוב במפורש 'יהודית' ".

הרבנות הפנתה את לאה לגוף בלתי מוסמך בשם 'עם לבדד' ולאחר מספר חודשים התבשרה כי אין מספיק ראיות על מנת להוכיח את יהדותה. לפיכך החליטה לפנות לבתי הדין הרבניים בבקשה לחוות דעת נוספת, בתי הדין הוציאו מידע מארכיונים ולשכת הקשר וקבעו כי למרות ספק מסוים שעדיין נותר בקשר ליהדותה של לאה, בשל פרק הזמן הקצר שנותר עד לנישואיה (פחות משבוע), יש לאשר את יהדותה וזאת בניגוד למסקנות מכון עם לבדד. בתי הדין נעזרו בחוות דעת שלישית שאיששה את מסקנות בית הדין מה שהכריע את הכף כי למעשה היא יהודייה.

אלא שלאחר מתן ההחלטה לאישור יהדות, הגיעה לבית הדין תעודה סרוקה ממשרד הפנים ובה מופיע לאום אם המבקשת - אוקראינית. בעקבות כך נפתח התיק מחדש ובית הדין הוציא החלטה על פיה נקבע מועד לדיון וניתנה הנחיה לרבנות המקומית לעכב את הנפקת תעודת הנישואין של המבקשת שנישאה לאחר ההחלטה. כמו כן בית הדין הורה לעכב את רישום הנישואין של לאה במשרד הפנים והשהה את החלטתו לאישור יהדות עד לבירור העניין.

בדיון שהתקיים הופיע אביה של לאה (כיוון שלאה שהתה בחו"ל וחתמה על ייפוי כח לאביה) האב נחקר אודות התעודה שנמצאה במשרד הפנים וטען כי לא ידע על כך כלל. בית הדין קבע מועד נוסף לדיון וביקש את תגובתה בעניין, לאה בקשה למשוך את בקשתה לאישור יהדות ולבטל את החלטת בית הדין המאשרת את יהדותה.

בית הדין העביר את המסמך לבדיקה ביחידת מז"פ של משטרת ישראל. דו"ח הבדיקה: "בבדיקת תעודת הלידה מצאתי כי מזויפת. טופס התעודה מקורי אך מצאתי כי הרישומים המקוריים של התעודה נמחקו ובמקומם נרשמו הרישומים הנוכחיים".

לפיכך הורה בית הדין להגיש תלונה נגד לאה במשטרת תל אביב, כמו כן לאה חויבה בקנס של 10,000 שקלים ואישור היהדות בוטל.

מנהל אגף בירור יהדות בהנהלת בתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון, אומר כי "למעלה מ-90% מהפונים בבקשה לבירור יהדות בבתי הדין יוצאים מההליך כשאישור בידם. לצערנו, ישנם בודדים, כבמקרה זה, המנצלים את טוב ליבו של בית הדין ומנסים להערים בדרכים פליליות. במוקדם או במאוחר הניסיונות הללו נכשלים, לרשותנו עומדת מעבדת מז"פ של משטרת ישראל והדין יימצא בכל חומרתו עם גורמים פליליים. אני מזמין את אזרחי ישראל להקדים את פנייתם בנושא אישור יהדות, ההליך אפשרי בכל שלב בחיים ולא צריך להתבצע בהכרח לפני מועד הנישואין".