בימין חוגגים את אישורו של חוק החרם

לאחר דיון סוער, אושר החוק הקובע כי יוטלו הגבלות ממשלתיות על מי שקורא לחרם כלכלי, תרבותי או אקדמי נגד יישובי יהודה ושומרון

חדשות כיפה אורי פולק 12/07/11 09:11 י בתמוז התשעא

בימין חוגגים את אישורו של חוק החרם
מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה-cc-by-sa, צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה-cc-by-sa

לאחר שעות ארוכות של דיונים סוערים, אישרה אמש (ב') הכנסת ברוב של 47 חברי כנסת את "חוק החרם", המטיל הגבלות בהשתתפות במכרזים ממשלתיים על אישים או גופים שיקראו לחרם כלכלי, אקדמי או תרבותי על יישובי יהודה ושומרון. במקביל מאפשר החוק לראשונה מכל מי שנפגע כתוצאה מכך שהוחרם, לתבוע נזק ממי שקרא לחרם נגדו.

יוזם החוק, יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ זאב אלקין, ברך על אישורו וטען כי בכך "הכנסת שמה קץ לאיוולת החרמות הבאות מתוכנו. חוק החרם לא בא לסתום פיות אלא להגן על אזרחי ישראל כפי שהחוק האמריקאי מגן עלינו עוד משנות ה-70. דווקא הזיגזג של קדימה, כשלבני הכריחה את חבריה למפלגה להסיר את שמם מהחוק למרות היותם בין יוזמיו, מוכיח כי מדובר במפלגה חסרת אידאולוגיה שנכנעת לארגוני השמאל ומציבה סופית את קדימה בצד השמאלי של המפה".

בעקבות אישור החוק, פנה יו"ר מועצת יש"ע דני דיין לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ וביקש ממנו לפרסם לאלתר תקנות על פי חוק החרם, אשר ימנעו מחברות ישראליות שנכנעו לחרם הפלשתיני מלהשתתף במכרזים ממשלתיים. "מי שהעדיף להתנכר לישראלים כדי להרוויח כמה שקלים מן הערבים, אסור שממשלת ישראל תפרנס אותו. אנא הפעל את הסעיף בחוק החרם המסמיך אותך לפעול כך", מסר דיין לכיפה.

גם ח"כ אורי אריאל בירך על אישור החוק ואמר לכיפה כי הוא "שמח שהצלחנו למנוע מהממשלה לחוקק מרכיב מהרפורמה האנטי-ציונית במינהל. תמכנו בחוק החרם כי כך ראוי, והבשורה האמיתית לעם ישראל היום היא שהכנסת ציונית בלי פשרות, גם אם הממשלה לעתים מפספסת".

עם זאת יצוין כי כבר הבוקר עתידים מספר ארגונים לעתור לבג"ץ נגד החוק, בטענה כי הוא "אנטי דמוקרטי, מוטה מבחינה פוליטית ונוגד זכויות אזרחיות בסיסיות". לדברי הארגונים "עדאלה" ו"הועד הציבורי נגד עינויים", החוק "לוקה בפגם חוקתי ממשי", והינו "בבחינת פגיעה בליבת חופש הביטוי הפוליטי במדינת ישראל".