ביטול חוק טל יפגע בחוקיות מסלול ה"הסדר"

גורמים משפטיים מעריכים כי התשתית החוקית לשירות בני הישיבות במסלול ה"הסדר" תפגע משמעותית בעקבות ביטול חוק טל. הח"כים הדתיים כבר פועלים לחקיקה מהירה להצלת המסלול

חדשות כיפה אורי פולק 23/02/12 09:19 ל בשבט התשעב

ביטול חוק טל יפגע בחוקיות מסלול ה"הסדר"
יאיר קראוס, צילום: יאיר קראוס

בג"ץ כבר החליט כי חוק טל "אינו חוקתי" ועל כן הכנסת לא תוכל להאריכו בחודש אוגוסט הקרוב, אך האם מדובר בהשלכה ישירה גם על תלמידי ישיבות ההסדר של הציונות הדתית? לדעת גורמים משפטיים בכירים שצוטטו הבוקר (ה') בעיתון "מקור ראשון" - התשובה חיובית.

סעיף 9 לחוק טל מעגן את כל נושא ישיבות ההסדר, וגם את האפשרות לשלב את תקופת השירות הצבאי ביחד עם תקופת הלימוד בישיבות ההסדר. למעשה, כשהוחלט לפני כעשר שנים לעגן בחוק את דחיית השירות לתלמידי הישיבות החרדיות, הוחלט באותה הזדמנות לקיים תהליך דומה גם בנוגע לדחיית השירות של תלמידי ישיבות ההסדר.

החלטת בג"ץ, אפוא, מבטלת גם את התשתית החוקית של מסלול ה"הסדר", מה שעלול להביא לדחיית גיוסם של תלמידי ישיבות ההסדר, החל מחודש אוגוסט הקרוב. ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת 'שערי משפט', הסביר כי "ביטול החוק יחזיר את מעמד ישיבות ההסדר למצב שהיה ערב חוק טל. יחד עם זאת, אין חשש שבג"ץ יחליט יום אחד שה'הסדר' לא חוקי".

בתשובה לדברים פועלים במערכת הפוליטית כדי להמשיך את פעילותן של ישיבות ההסדר. יו"ר 'הבית היהודי', השר דניאל הרשקוביץ, הודיע כי יפעל לתיקון מעמד ישיבות ההסדר טרם הגיוס בפועל, כך שמעמד התלמידים בתקופה זו לא יהיה כמי ש"תורתו אומנותו". "פסיקת בג"ץ לא תחול עליהם", הבטיח הרשקוביץ.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם, ציין כי פסיקת בג"ץ אכן מסכנת את ישיבות ההסדר אך זאת לא הייתה כוונת השופטים. "הכוונה הייתה לבטל את החוק בנוגע לאלו שאינם מתגייסים, ולכן אנחנו נפעל להוציא את ישיבות ההסדר מהעניין. נדאג לכך שישיבות ההסדר ימשיכו בתפקיד החשוב שהן עושות. בני ישיבות ההסדר משרתים בצה"ל ותורמים למדינה ואנחנו נוודא שהם לא יפגעו", אמר רותם.