ביהמ"ש לחוקה בפולין ביטל ההחלטה האוסרת על שחיטה כשרה במדינה

ניצחון ליהודי אירופה במאבק על השחיטה הכשרה: בית המשפט לחוקה בפולין ביטל את החלטת הפרלמנט על קיום שחיטה כשרה במדינה. הרב מנחם מרגולין: "הצלחנו למנוע יצירת תקדים מסוכן שהיה משפיע על כל יהודי אירופה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/12/14 11:38 יח בכסלו התשעה

ביהמ"ש לחוקה בפולין ביטל ההחלטה האוסרת על שחיטה כשרה במדינה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בית המשפט לענייני חוקה בפולין, קיבל את עתירת איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי וביטל הבוקר את החלטת הפרלמנט הפולני לאסור על קיום שחיטה כשרה במדינה. ברוב של 9 שופטים מול 5 , קבע בית המשפט שהחלטת הפרלמנט נוגדת את החוקה הפולנית.

הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי (EJA), ברך על פסיקת בית המשפט וציין כי: "זהו יום חג אמיתי לקהילה היהודית בפולין. אבל לא רק עבורה. הצלחנו למנוע יצירה של תקדים מסוכן שהיה משפיע על כל יהודי אירופה. אם החוק היה עובר, זה לא היה נגמר בפולין" ציין הרב מרגולין והוסיף: יהדות אירופה נמצאת תחת "מתקפה" של חוקים אנטי-יהודיים בשנים האחרונות שאם יעברו - יפגעו מאוד ביכולתם של יהודים רבים לשמור על אורך חיים יהודי".

כזכור, בנובמבר 2012 הודיע בית המשפט החוקתי של פולין כי הוא אוסר על שחיטה כשרה במדינה. על פי החוקה הפולנית, אסור לשחוט בהמות בהכרה, אולם עד אז החריג משרד החקלאות הפולני את השחיטה היהודית והמוסלמית מחוץ לאיסור זה, ומזה 15 שנה אף קיים הסדר בין ממשלת פולין לבין הקהילה היהודית המקומית, להמשך קיומה של שחיטה הלכתית יהודית במדינה. בעקבות פניית ארגוני זכויות בעלי החיים במדינה, בית המשפט החוקתי בוורשה הורה כי קיומם השחיטה הכשרה במצב החוקתי הנתון אינה אפשרית יותר. בשנתיים האחרונות מנהלות ישראל ופולין ניסיונות לאשר את השחיטה הכשרה במדינה.