בחלק מבתי הדין החדשים לא ידרשו מהמתגיירים לשמור על כל המצוות

חלק מהדיינים בבתי הדין האלטרנטיביים לגיור דורשים להשמיע הצהרת מחויבות כללית בלבד. מדובר בנושא הנמצא בבסיס המחלוקת בנושא הגיור, ולא מעט רבנים אינם מקבלים כי מדובר כגיור כהלכה. מגיור כהלכה נמסר: הפרטים אינם נכונים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/08/15 09:21 ב באלול התשעה

בחלק מבתי הדין החדשים לא ידרשו מהמתגיירים לשמור על כל המצוות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חלק מדייני בית הדין האלטרנטיביים לגיור אינם דורשים מהמתגיירים לשמור על כל המצוות אלא להשמיע הצהרת מחויבות כללית בלבד, כך מתפרסם הבוקר (ב') בעיתון הארץ.

על פי הפרסום, חלק מהדיינים לא דורשים מהמתגיירים להתחייב כי יאמצו אורח חיים דתי מלא, גישה העומדת בניגוד לעמדת בתי הדין של הרבנות הראשית שדורשים מהמתגייר להתחייב על הקפדה על כל תרי"ג מצוות.

מדובר בעמדה שנויה במחלוקת, ורבנים רבים, הן בציונות הדתית והן במגזר החרדי, אינם מקבלים גיורים כאלו כגיורים כהלכה. מהלך שכזה עלול בהחלט להביא למצב בו מאיימים כבר שנים ברבנות הראשית, בדבר קיומן של אילנות יוחסין.

יש לציין כי לא מדובר במדיניות רשמית של בתי הדין החדשים הדוגלים בעצמאות לכל הרכב דיינים, אך בהרכב אחד לפחות, העוסק בגיור בוגרים, לא נדרשת הצהרה מפורשת מפי המתגייר כי יקיים את כל המצוות, אלא הוא מתבקש להשמיע הצהרת מחויבות כללית.

בהרכב, בראשותו של הרב שלמה ריסקין, ובהשתתפותם של הרב חיים אמסלם והרב יהודה גלעד, נדרשים המתגיירים לומר "אני מקבל על עצמי להיכנס לבריתו של הקב"ה יחד עם כנס ישראל ההיסטורית, להתווסף תחת כנפי השכינה ולקבל על עצמי את תורת היהדות שמחייבת מערכת של מצוות, ולהמשיך לגדול בתוך מערכת זו שמובילה לקראת תיקון עולם", אך אינם נדרשים לשמור על כל המצוות.

הרב ריסקין אומר כי הוא מתבסס על הרמב"ם ועל פוסקים נוספים לפיהם "שלפיהם "אם בשלב קבלת המצוות הגר ידע בלבו שיש דברים שלא יקיים מפני שהוא חלש מדי, זה אינו פוגע בקבלת המצוות. ככה אני מפרש את 'קבלת המצוות'. אני, הגר, בתוך המערכת של המצוות ואני רוצה להיות חלק מהמערכת ולשמור ולגדול".

עוד הוסיף הרב ריסקין ואמר כי הצהרה על קיים מצוות בשלב הראשון "לא יכולה להיות אמיתית, ואני לא מאמין בדברים שלא יכולים להיות אמינים. גם אני לא הייתי יכול לעשות קבלת המצוות לפי הפרשנות הזאת. גם אני עדיין לומד". עם זאת, רבים מהרבנים לא מסכימים עם דעתו, והדבר עלול להוות מחסום נוסף בפני אותם המתגיירים המעוניינים להיות מוכרים על ידי הרבנות הראשית.

בעיתון הארץ מתפרסם עוד כי בתי הדין כבר פועלים חודשים רבים, וגיירו כ-45 קטינים ובוגרים. מכיוון שהגיורים אינם מוכרים בידי הרבנות הראשית, מספר מתגיירים התחתנו עם בני זוגם היהודיים על פי היהדות בטקסים שערכו דייני בית הדין החדשים.

מ״גיור כהלכה״ נמסר בתגובה כי ״הפרסומים על כך שבתי הדין החדשים שמוקמים אינם דורשים קבלת מצוות אינם נכונים. בתי הדין של גיור כהלכה ידרשו קבלת מצוות כדין ויפעלו בהתאם להנחיותיו ההלכתיות של הרב נחום רבינוביץ׳ שליט״א״.