בחינוך הדתי מתלוננים על אפליה בתחרות הסייבר: "התחרות פתוחה בשבת"

למרות הטענות נגד משרד החינוך על חוסר שוויון בין שומרי השבת לכל השאר, הצליחו תלמידי ישיבת בני עקיבא נווה הרצוג, להעפיל לגמר תחרות הסייבר. משרד החינוך: "הלמידה היא העיקר. נדאג שאף בית ספר לא יפגע"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/03/17 12:59 ד באדר התשעז

בחינוך הדתי מתלוננים על אפליה בתחרות הסייבר: "התחרות פתוחה בשבת"
דוברות. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דוברות. למצולמים אין קשר לכתבה

ישיבת בני עקיבא נווה הרצוג שבניר גלים העפילה לגמר אליפות הסייבר של משרד החינוך. זאת למרות האפליה המובנת הקיימת בתחרות, במסגרתה ממשיכים תלמידים שאינם שומרים שבת לצבור נקודות גם במהלך יום המנוחה.

אליפות הסייבר הוא מיזם של משרד החינוך בראשותו של השר נפתלי בנט, במסגרתו מעוניינים במשרד לקדם את התלמידים ולפתח בהם מיומנויות מתקדמות המתאימות למאה ה-21. הבעיה היא שהתכנית ממשיכה לפעול גם בשבת, כך שהתלמידים והתלמידות מהמגזר הדתי מפסיקים להתחרות בעוד חלק ממקביליהם הלא דתיים מוסיפים לצבור נקודות.

לטענת תלמידי הישיבה בנווה הרצוג, סיכויי זכייתם נפגעים והם אינם מקבלים הזדמנות שווה והוגנת בתחרות. רכז המחשבים בישיבה, הרב נחמיה ארנטל, מספר כי "ביום שישי לפני כשבועיים, בעיצומו של הסיבוב המוקדם של התחרות, וזמן קצר לפני כניסת השבת, העברתי לתלמידים הודעה לפיה אנו מחזיקים במקום השני בארץ מתוך כ-1500 בתי ספר מתחרים ברחבי הארץ".

עם זאת מוסיף כי "מיד עם צאת השבת פתחתי את המחשב בשנית והצטערתי לגלות שירדנו למקום החמישי עם פער קשה לסגירה". לדבריו, "כאב לי מאוד שראשי משרד החינוך שמעידים על עצמם כי משקיעים רבות בחינוך לסובלנות ובמתן הזדמנות שווה לכל תלמיד, השאירו את התחרות פתוחה בשבת תוך פגיעה משמעותית בסיכויי בתי הספר הדתיים".

למרות הפער שנפתח, השבוע התפרסמה הרשימה של חטיבות הביניים שהעפילו לשלב הגמר בתחרות. ישיבת בנ"ע נווה הרצוג שליד אשדוד, הוכרזה כחטיבת הביניים היחידה מאשדוד ואחת מחמש חטיבות ביניים מכל מחוז דרום שהעפילה לשלב הגמר. הרב ארנטל שגאה בתלמידיו אמרש-"למרות הפגיעה בזכות לשיוויון, אני שמח שהצלחנו להעפיל לגמר, וללא ספק התלמידים שלנו לוחמים".

"הוכחנו את האמרה כי 'לכל שבת יש מוצאי שבת', ואני שמח שלמרות הכל הגענו לגמר", אמר בהתרגשות יאיר מנדלסון, תלמיד כיתה ח' כשהתבשר כי בית הספר העפיל לגמר והוסיף כי "ההחלטה של משרד החינוך להמשיך את התחרות גם בשבת אכזבה אותנו, אך לא נתנו לזה לעצור אותנו, ובסופו של דבר אני שמח מאוד על הכלים החשובים שקיבלתי בשפת התכנות שישמשו אותי בהמשך".

יש לציין שכבר בשנה שעברה אמרו בחמ"ד כי הם מודעים לבעיה וכי ייערכו בדיקות למשמעות קיום התחרות בשבת והפגיעה בשל כך בסיכויי התלמידים הדתיים ושומרי המסורת. השנה אמרו במשרד החינוך כי המצב באליפות הסייבר דומה לסוגיית הלימודים וההכנה לבגרויות וכי בכל מקרה הם לא יאפשרו מציאות שבה בית ספר שלא יתרגל בשבת יפגע בשל כך מלעלות לשלב הבא.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לפנית 'כיפה' כי "אליפות הסייבר הלאומית בראש ובראשונה נועדה כדי ללמד את עקרונות שפת התכנות והסייבר, כבר מגיל צעיר, והיא הצליחה לעורר סקרנות ועניין רב. כאשר התלמידים משחקים הם למעשה גם לומדים, והלמידה היא העיקר! המשרד לא מעודד תלמידים להיכנס למערכת בשבת, ולפי נתוני השנה שעברה בתי ספר ממלכתיים דתיים הגיעו להישגים מרשימים. יחד עם זאת, מאחר וכל הפעילות נשמרת במערכות המידע, המשרד יבדוק אם יש בתי ספר דתיים שנפגעו. המשרד ידאג שאף בית ספר לא יפגע".