בחוננו מאשימים: אלימות משטרתית בעפרה וגניבת כסף ממפגין

שניים מהמתבצרים בגג משפחת כפיר שבעפרה, טוענים כי המשטרה הפגינה כלפיהם אלימות קשה ואף גנבה לאחד מהם כסף מהארנק

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/04/17 07:37 י בניסן התשעז

בחוננו מאשימים: אלימות משטרתית בעפרה וגניבת כסף ממפגין
צעירי עפרה, צילום: צעירי עפרה

בארגון חוננו הגישו השבוע תלונה למח"ש, בטענה ששוטרים הפעילו אלימות כנגד שניים מהמתבצרים על גג משפחת כפיר בעפרה. בנוסף לכך הם מאשימים את השוטרים בכך שגנבו מאחד מהם סכום כסף מארנקו.

האירוע המדובר התרחש לפי התלונה בזמן פינוי תשעת הבתים בעפרה לפני יותר מחודש. בתלונה, שהגיש עו"ד חיים בלייכר, מתוארת מפי שניים מהמתיישבים ששהו על הגג, האחד בחור ישיבה והשני נשוי ואב לילדים, אלימות שכללה התזת גז ללא סיבה, אגרופים ובעיטות וכן פגיעה באיברים אינטימיים פעם אחר פעם ובצורה מכוונת.

בדבר התלונה מסופר כי השניים שהו בעליית הגג בזמן האירוע, "בעת שמרשיי שהו בעלית הגג עלו בסולם שוטרים לכיוון הגג השוטרים הבחינו במרשיי ואחד השוטרים התיז ישירות לכיוונם גז פלפל, וזאת בלא שמרשיי עשו כל פעולה של התנגדות אקטיבית ובלא שהשוטרים הזהירו את מרשיי קודם השימוש בגז כפי שמתחייב בנוהל המשטרה".

בשלב זה על פי המתואר בתלונה, אחד הצעירים הרים את ידיו מעלה וביקש שלא לנהוג באלימות, אך לטענתו אחד השוטרים רץ לעברו, קפץ עליו והפילו על שטח בעליית הגג ובו רצפת הגבס כשהשוטר נופל עליו. מהנפילה נשברה רצפת הגבס והצעיר והשוטר נפלו יחדיו לקומה למטה.

בהמשך התלונה נכתב כי גם לאחר הנפילה התנפלו השוטרים על הצעיר, הרימו את הקפוצ'ון על פניו והחלו להכותו בכל חלקי גופו, "כל זה נעשה חרף כך שהצעיר לא התנגד אקטיבית לפינויו".

(צילום: באדיבות המצולם)

לפני כחודש סיפר אחד המתבצרים, נתן שטיין בן ה-18, ל'כיפה' את מה שאירע ביממה ששהה על גג משפחת כפיר. בהתייחס לפינוי עצמו הוא אמר כי "לקראת הבוקר, אמא שלי ביקשה שארד לעליית הגג, מכיוון שהיתה בה רצפת בטון והיא היתה יציבה יותר מהגג. היה לי חשוב לכבד את אמא שלי, אז הקשבתי לה וירדתי. הייתי שם בזמן הפינוי מהגג, וששוטרי יס"מ הגיעו לכיווני, הרמתי ידיים וביקשתי לרדת לאט ובזהירות ובטח לא באלימות". לטענתו, כוונת השוטרים היתה שונה לגמרי, "שוטרי היס"מ עלו בסולם וריססו עלי גז פלפל ואז אחד השוטרים רץ אליי ותפס אותי באחיזת פוטבול, שבעקבותיה נפלנו בעוצמה על רצפת גבס שהיתה מונחת על מוטות עץ ומתכת ופשוט נפלנו דרכה קומה שלמה למטה".

לדבריו פרק אלימות השוטרים לא הסתיים כאן, "לאחר מכן סגרו עליי את הקפוצ'ון עם הרוכסן והכובע והחלו להכות אותי באמצעות אגרופים, מרפקים וברכיות. תוך כדי המכות נפל לי המכנס וצעקתי שיתנהגו במינימום כבוד ולפחות ירימו לי את המכנס, אך הם לא התייחסו ורק לאחר שאזקו אותי, אחד היס"מניקים הרים את המכנס המופשל".

בתלונה שהוגשה למח"ש, מסופר גם על הבחור השני בן 28 ואב למספר ילדים, שלטענתו זינקו עליו כמה שוטרים, השכיבו אותו על הרצפה ואזקו את ידיו מאחורי הגב. "מרשי זיהה את שם אחד השוטרים המכים שהיכה אותו באגרוף בבטן, קרא בשמו וביקש ממנו שיפסיק להכות אותו. בתגובה לבקשה כיסו השוטרים את פרצופו במעילו והגבירו את נתינת הבוקסים בבטנו ובחזהו, בנוסף לברכיות בגבו", נכתב.

בהמשך נטען כי הוא הוכנס לחדר צדדי, שם "השוטרים הטיחו את ראשו מספר פעמים ברצפת הבית, כופפו את רגליו לעבר גבו כשידיו אזוקות מאחורי הגב, דבר שיצר לחץ וכאבים עצומים, השוטרים על פי התלונה אף היכו אותו שוב ושוב באיברים רגישים ומוצנעים, ואחד השוטרים גם דרך על פניו, וכל זאת כאשר הוא כלל לא התנגד אקטיבית".

מעבר לאלימות נטען כי לאחר שנעצר, חפציו נלקחו ממנו ורק לאחר ששוחרר הוחזר לו ארנקו כשחסר בו סכום כסף, בחוננו מאשימים את השוטרים גם בגניבת הכסף.

עו"ד חיים בלייכר מהמחלקה האזרחית של ארגון חוננו מסר בתגובה: "מאופי האלימות וצורת האלימות הקשה, אנו למדים כי היא נעשתה שלא לצורך ביצוע משימת המשטרה, אלא לשם פגיעה בגופם ובכבודם של המתלוננים תוך ניצול מעמד השוטרים. לא יכולה להיות הצדקה לפגיעה קשה ומסוכנת באיברים אינטימיים. לצערנו מדובר בתופעה החוזרת על עצמה במעל 20 מקרים שהובאו בפנינו על רקע פינוי עמונה והבתים בעפרה. אנו קוראים לרשויות לעקור מהשורש את האלימות המשטרתית הקשה כלפי אזרחים. השוטרים כשליחי ציבור אמורים לדאוג לשלומם של האזרחים ולא לפגוע בהם".