בחודש אחד: 32 שנות עגינות של תשע נשים יחד הגיעו לסיומן

צווי עיכוב יציאה מהארץ,"דין מוסר", שיימינג, הרחקות חרם דרבנו גרשום, רבנים שמעלו בתפקידם ואין-סוף מאבקים משפטיים נדרשו על מנת לשחרר תשע נשים מעגינותן

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 09/10/16 09:15 ז בתשרי התשעז

בחודש אחד: 32 שנות עגינות של תשע נשים יחד הגיעו לסיומן
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

בתשע"ז התחילו תשע נשים חיים חדשים, לאחר שנים של מאבקים משפטיים, עורכי דין ועוגמת נפש בל תתואר, הן קיבלו גט נכסף מאלו שהתעללו בהן במשך שנים ומנעו מהן להמשיך בחייהם. ארגון "יד לאישה" מבית אור תורה סטון ייצג את הנשים משפטית ומוסר כי שנות העגינות של הנשים עומדות יחד על 32 שנה.

אחת הנשים, יהודייה תושבת צרפת, סבלה במשך שנים מאלימות מצד בעלה, עד שזה עלה ארצה והשאיר אותה לבדה עם ילדיהם, כשהוא מתעקש שלא לתת לה גט. תשע שנים של מאבקים הגיעו לסיומם לפני מספר שבועות כאשר הגט ניתן לאישה.

אישה נוספת, אם לארבעה בת 50, נאבקת כבר 12 שנה, מאז היותה בת 38 בלבד, על מנת לקבל גט ולהשתחרר מבעלה. הבעל הגיע במפתיע לישראל ללוויה של בן משפחה ובזמן שהותו כאן הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ בעקבותיו הסכים לתת את הגט.

אישה נוספת בגילאי 40, שנישאה לבעלה בגיל מבוגר ועברה טיפולי פוריות על מנת להיכנס להריון, חלתה והפכה לנכה באופן זמני בעקבות לידת ילדם המשותף. בעלה ניתק עימה קשר ונסע לחו"ל ולאחר שנתיים של סרבנות ניתן הגט בחודש האחרון.

שיימינג שנעשה לסרבן גט בחו"ל והפעלת הרחקות חרם דרבנו גרשום עליו, הובילו ללחץ ציבורי גדול לאחריו הסכים סרבן הגט, לאחר 6 שנות עגינות, לשחרר את אישתו.

בין הנשים ששוחררו בחודש אלול האחרון, שוחררה גם מסרבת גט שסיפורה התפרסם ברבים לאחר שבמשך 12 שנה סירב רב ידוע בקהילה היהודית בצרפת להעביר גט שהפקיד אצלו בעלה. הבעל הפקיד את הגט אצל הרב לפני יותר מעשור, הרב סרב למסור אותו לידיה בטענה שחל עליה "דין מוסר" בשל פנייתה לערכאות משפטיות אזרחיות בעניינים שנגעו לחלוקת הרכוש המשותף של בני הזוג, ושעליה לשלם לידיו פיצוי של מאות אלפי יורו. במהלך השנים הרב אף חיתן את הבעל פעמיים נוספות וכן ערך עבורו שני סידורי גט מנשותיו הנוספות, זאת תוך שהוא ממשיך ומותיר את האישה הראשונה בעגינותה. לאחרונה הגיע הבעל לישראל להלווית אימו והוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ על ידי בית הדין הרבני בתל אביב. לפני מספר שבועות העניק הבעל גט נוסף לאישתו הראשונה.

מנהלת ארגון יד לאישה מבית אור תורה סטון, פנינה עומר: "כל אישה שזוכה לשחרור זוהי שמחה עצומה, וכאשר שמונה נשים זוכות לשחרור בחודש אחד, חודש הרחמים והסליחות, זהו נס של ממש.

"אין לתאר את אושרן ואת שימחתינו - 'ברוך פודה שבויות ומתיר אסורות'" אומרת פנינה עומר, מנהלת ארגון יד לאישה, שהגדירה את שחרורן של הנשים כ'נס של ממש'. "חשוב לזכור כי את השנה החדשה שתתחיל היום יתחילו עוד מאות נשים עגונות ומסורבות גט שהן כבולות בכלא נישואיהן. אנו נמשיך לפעול לשחרורן, שכן כל אישה זכאית לחיות את חיה כאדם חופשי".