בחוברת המדבקות של ילדכם: ההתנתקות הייתה נגד היהדות

בחוברת בנושא ציונות ויהדות שמחולקת בבתי הספר של החמ"ד נכתב כי גוש קטיף נגדע ע"י "מנהיגים שביטאו ציונות ללא חיבור ליהדות" . ההורים התלוננו נגד הנוסח מעורר המחלוקת.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 11/01/16 00:14 א בשבט התשעו

בחוברת המדבקות של ילדכם: ההתנתקות הייתה נגד היהדות
shutterstock, צילום: shutterstock

בבתי ספר יסודיים של החינוך הממלכתי-דתי ברחבי הארץ מחולקות לתלמידים מזה מספר שנים חוברות חינוכיות שמכילות מדבקות בנושאי ציונות, יהדות ותולדות עם ישראל. בעוד שהורים רבים מברכים על היוזמה המעודדת פעילות חינוכית, חלק אחר זועם על התכנים השמרניים והקיצוניים לכאורה שמועברים דרך המסרים. כך נחשף אמש (א') בחדשות 2.

תחת חלק של החוברת העוסק ב"תאריכים חשובים בלוח השנה היהודי" כתבו עורכי החוברת על יום גוש קטיף כי ביצוע תכנית ההתנתקות יצא לפועל כיוון שמנהיגי המדינה לא חשו קשר ליהדותם: "עשרות שנים של ביטוי תחיית ישראל בארצו, חיים שלמים של תורה ועם שמחובר לאדמה - נגדעו ע"י מנהיגים שביטאו ציונות ללא חיבור ליהדות".

אחד ההורים התלונן כי בחלק העוסק בתנועות נוער בחרו עורכי החוברת להשמיט פרטים מסוימים. "תנועות שלא מחוברות למפלגה הנכונה, כמו תנועת הצופים הדתיים, פשוט לא נמצאות שם". הגדרה אחרת בחוברת, העוסקת בערך "תורה ועבודה", אף התפרשה בצורה ביקורתית: "חזון של ענקי רוח שרק מעטים מבינים את משמעותו ומעטים יותר מצליחים ליישמו".

(צילום: מתוך החוברת)

באופן רשמי, מי שאחראית על חוברת היא עמותה חיצונית למשרד החינוך, בשם "אגודת ידידי החמ"ד" (חינוך ממלכתי-דתי), אלא שהחוברת כולה מעוטרת בסמל מינהל החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך, וראש המינהל אברהם ליפשיץ כתב את דברי הפתיחה לחוברת.

תגובת משרד החינוך לחדשות 2: "לא מדובר במיזם של משרד החינוך, אלא של עמותה פרטית עצמאית לחלוטין. מינהל החמ"ד רואה בחומרה את הנוסח האמור, וראש המינהל הורה להוציא את המוצר מיידית ממוסדות החינוך".