בזכות השבת: דתיים ישלמו פחות בביטוח החובה

האם המגזר הדתי צפוי לשלם פחות בביטוח החובה לרכב בגלל השבתתו של הרכב בשבת? ח"כ ניסן סלומינסקי מקדם רפורמה בנושא

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 10/01/16 15:13 כט בטבת התשעו

בזכות השבת: דתיים ישלמו פחות בביטוח החובה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי מקדם רפורמה שתוזיל משמעותית את ביטוח החובה לרכב עבור אנשים דתיים ומסורתיים. סלומינסקי סיפר ל'כיפה' כי הוא ביקש להעניק את ההנחה לשומרי השבת שכן הם אינם משתמשים ברכב למשך יותר מ24 שעות במהלך השבוע, ולכן לטענתו "מסתכנים בפחות תאונות דרכים עליהן מגבה הביטוח".

לפי הרפורמה של אגף שוק ההון, חברות הביטוח יוכלו להעניק הנחה בתעריף החובה לפי שלושה פרמטרים: התקנת מערכת שעוקבת אחר הנהיגה, השתתפות בקורס לשיפור מיומנות הנהיגה, והקילומטראז' הצפוי לנהג באותה שנה. ביום שני ערכה ועדת החוקה דיון שני ברפורמה, במהלכה טען סלומינסקי כי השבתת הרכב ליום אחד בשבוע מפחיתה את הסיכון השבועי בשביעית ולכן ממילא זכאים הנהגים להפחתה במחיר ביטוח החובה.

"זה ידפוק את החילונים" אמר חבר הכנסת מיקי לוי מסיעת יש עתיד בתגובה. לדבריו של סלומינסקי לוי התנגד להנחה כי תושבי הפריפריה צריכים לנסוע קילומטרים רבים עם רכבם בשביל להגיע לערים הגדולות, וההנחה מוצעת לכאלה שנוסעים פחות. "לכן גם ההנחה של יום השבת וגם ההנחה הזו עלולה לפגוע בהם", אך בסופו של דבר טען סלומינסקי כי "אפשר לבחור באיזה יום להשבית את הרכב, ככה שגם אדם חילוני יוכל לקבל את ההנחה ולא רק אדם דתי".

סלומינסקי הוסיף כי יהיה זה הוגן לבוא לקראת האוכלוסייה הדתית שמשביתה את כלי הרכב שלה, כי היא מורידה את רמת הסיכון בנהיגה בכבישים "אם אדם סוגר את הרכב יום בשבוע אז בוודאי שמבחינת הביטוח הוא נמצא פחות על הכביש, אז כדאי להוזיל את התשלום, כי זה מפחית את הסיכון בגרימת תאונות בכביש". גם נציגי הסיעות החרדיות תמכו ברפורמה ואמרה כי השבתה של יום בשבוע מקובלת בביטוח המקיף ואין שום סיבה שזה לא יהיה גם בביטוח החובה. חלק מחברות הביטוח אכן נותנות הנחה סמלית בביטוח המקיף לנהגים דתיים.

בחברות הביטוח מעריכים כי כ־20% מהנהגים הם דתיים או חרדים, וכ־10% נוספים הם שומרי מסורת שלא נוסעים בשבת. לפי נציג האוצר, פרמיה ממוצעת היא 1,225 שקל בשנה, כך שהנחה של 5% היא כ־60 שקל למבוטח. חברות הביטוח מכניסות בשנה 4.7 מיליארד שקל מביטוחי חובה, כך שהנחה כזאת תגבה מהן 70 מיליון שקל בשנה.