בדרום ת"א זכרו את הצעירים משנה שעברה שבאו לחגוג שוב את שמחת תורה

כמאה מחברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי חגגו את שמחת תורה בדרום ת"א והרימו את האווירה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/09/13 11:40 כג בתשרי התשעד

בדרום ת"א זכרו את הצעירים משנה שעברה שבאו לחגוג שוב את שמחת תורה
ההנהגה הצעירה, צילום: ההנהגה הצעירה

כמיטב המסורת, הגיעו גם השנה חברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי לדרום ת"א לחגוג את החג חד עם תושבי העיר ולחזק אותם בשכונות של דרום ת"א. במהלך החג עברו הצעירים בעשרות בתי כנסת, השתלבו בתפילה ובהקפות, לקחו את ספרי התורה ורקדו עם הציבור.

תל אביב היא המקום אולי המגוון ביותר מבחינת חתך האוכלוסייה. בכל בית כנסת הציבור היה שונה. אחד ספרדי, שני בוכרי, שלישי אשכנזי, רביעי מרוקאי, חמישי תימני, ועוד ועוד. הצעירים התאימו את עצמם לשירים שהתושבים מכירים ושרו במשך שעות ארוכות.

בחלק מבתי הכנסת, המתפללים זכרו את חברי ההנהגה הצעירה שהגיעו גם בשנה שעברה, ואף שאלו מדוע לא הגיעו לבית הכנסת בשעה מוקדמת יותר כדי להשתתף ביותר הקפות יחד עם המתפללים. בין בית כנסת אחד לאחר, הייתה תהלוכה רבת משתתפים, בהובלת אנשי הגרעין התורני שקמים, שגרים בעצמם בדרום ת"א במשך כל השנה ומחזקים את השכונות השונות. התהלוכה עברה בשכונות פלורנטין התקווה ושפירא ואף עצרה כדי לשיר גם עם אנשים לא דתיים שישבו באותו זמן בבתי קפה.

בשכונת נווה שאנן ניגשה אחת התושבות ואמרה: "יהודים בגינת לווינסקי? אני לא מאמינה. זה לא מחזה שקורה כל יום". ובשכונת שפירא אמרה אישה נוספת: "עשיתם לנו את החג. אתם מחזירים לנו את הנשמה ואת התקווה שאפשר לתקן". בסוף התהלוכה הגיעו הצעירים גם לבית בו נרצח מחולל לח"י אברהם (יאיר) שטרן. ההקשר ההיסטורי וההבנה שהאזור בו הם רוקדים היה בעבר שוקק יהודים רק חיזק את השירה ואת תחושת השליחות שליוותה את הקבוצה.

מחזה מוזר היה לראות גם מסתננים מסתכלים על הריקודים והשירה של החברים, ומוחאים כפיים. אבינעם כהן מתאר את התחושה: "לשיר עם ישראל חי ברחובות ריקים כמעט מיהודים זו חוויה מיוחדת. למרות ועל אף שלא תמיד היה קל, עם ישראל תמיד התגבר והמשיך. כך הרגשתי גם כאן".

אסף דנוך, מרכז ההנהגה הצעירה של הבית היהודי מסכם: "ההנהגה הצעירה ממשיכה לפעול בכל הכח למען תושבי דרום ת"א. המטרה שלנו היא להקים ישיבות ושלוחות בכל בית כנסת נטוש, כפי שזכינו לחנוך יחד עם סגן השר לשרותי דת הרב אלי בן דהן ועם ישיבת שדרות, הקמת שלוחה ובית דין בע"ה בקרוב. אני קורא למשפחות צעירות לא לחשוש, לבוא ולהצטרף לגרעין הנפלא גרעין שקמים ולחזק את האחיזה היהודית בדרום ת"א".