בדיקת כיפה: האם יוני שטבון חברתי?

שטבון הואשם שאינו חברתי, יצאנו לבדוק לעומק האם זה אכן נכון והאם זה שלא ביקר בירוחם מאז 2013 הוא קריטריון משקף

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/02/15 12:36 כב בשבט התשעה

בדיקת כיפה: האם יוני שטבון חברתי?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חבר הכנסת, יוני שטבון, הואשם בתחילת השבוע על ידי הפעיל החברתי, העיתונאי, אלישיב רייכנר, כחבר כנסת שאינו חברתי. רייכנר הצביע על השתתפותו הנמוכה של שטבון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות כהוכחה לכך ששטבון אינו חברתי. יצאנו לבדוק על פי נתוני האתר כנסת פתוחה האם אכן אלו פני הדברים.

אם נסתכל על הנתון על מצביע רייכנר, אכן שטבון היה חבר הכנסת עם אחוז הנוכחות הנמוך ביותר בהשתפות בוועדת העבודה הרווחה והבריאות - 5% בלבד. לעומת חברתו לסיעה, שולי מועלם, שהשתתפה ב36% מהישיבות של הוועדה. אך לא ניתן למדוד את המוכוונות החברתית של חבר כנסת רק על סמך נתון זה, חשוב ככל שיהיה.

באופן כללי, שטבון מדורג במקום החמישי בדירוג הח"כים שמשתתפים בוועדות השונות כשכל השאר נוכחים הרבה פחות ממנו בישיבות הוועדות בהם הם חברים. שטבון הוא ח"כ חרוץ גם בנוגע לשעות השהיה הממוצעות שלו במשכן וגם פה הוא במקום החמישי עם 19 שעות שבועיות בממוצע.

שטבון מדורג באחד המקומות הגבוהים בבית היהודי גם במדד החברתי בעריכת המשמר החברתי. לפני סטרוק, אורבך, שקד, וורצמן, בנט, סלומינסקי ועוד. בדירוג זה הוא זכה בשל מספר הצעות החוק הרבות אותן יזם, הקשורות לנושאים חברתיים.

"לאורך השנים הימין נטש את הפריפריה", אמר שטבון בביקור שערך בדרום ביום א', "אימץ תפיסות קפיטליסטיות של קיצוץ קצבאות ילדים, צמצום הדיור הציבורי וחיסול פרויקט שיקום השכונות. יחד תחזיר את הימין לפריפריה. אנחנו נדאג לשכבות החלשות, כי אנחנו השכבות החלשות".

שטבון, שיסד ועמד בראש פורום השכונות בכנסת היוצאת, עורר את חמתו של רייכנר כשהבטיח כי "נחתור להגדלת קצבאות הילדים ונחזיר את אלו שאין להם למרכז הבמה. לא יכול להיות שהימין יבקר בפריפריה רק לפני בחירות. אנחנו נדאג להחזיר את המחנה הלאומי לשיח החברתי תוך כדי קדנציה. נעגן את הדאגה לפריפריה כחלק מההסכם הקואליציוני, כדי לאפשר שוויון הזדמנויות אמיתי לכולם. ישראל היא מדינה אחת של עם אחד, הפגיעה בשכבות החלשות מייצרת כאן שתי מדינות - מרכז ופריפריה. את זה אנחנו לא נאפשר".

רייכנר טען כי שטבון היה היחיד מבין חברי הכנסת של הבית היהודי שלא ביקרו בירוחם מאז בחירות 2013 על פי נתוני השהות שלו במשכן הכנסת אל מול רוב חבריו נראה כי יש לו תירוץ לא רע.