בג"ץ קבע: שכונת האולפנה תיהרס עד הראשון ביולי

שופטי בג"ץ דחו את בקשת המדינה ובכך קבעו כי השכונה בבית אל תיהרס בתוך חודשיים. ח"כ אריאל: ראש הממשלה כשל באופן נחרץ בהגנה על ההתיישבות

חדשות כיפה אורי פולק 07/05/12 18:17 טו באייר התשעב

בג"ץ קבע: שכונת האולפנה תיהרס עד הראשון ביולי
יעקב-cc-by-sa, צילום: יעקב-cc-by-sa

שופטי בג"ץ החליטו הערב (ב') לדחות את בקשת המדינה ולקבוע כי שכונת קבעת האולפנה בבית אל תהרס עד ה-1 בחודש יולי הקרוב. נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ושופטי העליון עוזי פוגלמן וסלים ג'ובראן מתחו ביקורת על המדינה ואף חייבו אותה בסך של 15 אלף שקלים לעותרים.

לאחר עיון בטענות שהציגה המדינה במסגרת בקשתה לפתוח מחדש את ההליך, קבעו השופטים כי "אין בטענות כדי להצדיק סטייה מעיקרון הדיון", וכי טענות המדינה אינן מעלות נימוקים חריגים שיכולים להראות על הצעד יוצא הדופן של חידוש הדיון לאחר שניתן פסק דין. הנשיא גרוניס תהה "מה אם כך הסיבה בגינה יינתן הסעד החריג של פתיחת הליך משפטי שנדון משך מספר שנים, שהעובדות המרכזיות בו לא הוכחשו על ידי המדינה, שהוצא בו צו על תנאי ושנרשמה בו התחייבות של המדינה לפעול באופן מסוים?".

"דווקא בהליכים בפני בית המשפט הגבוה לצדק יש חשיבות מיוחדת לקיום ההתחייבות של המדינה ולשמירה על עקרון סופיות הדיון", הוסיף גרוניס, שציין כי "קבלת עמדת המדינה, לפיה הרצון לבחון מחדש את המדיניות מהווה עילה לפתיחת הליך שהסתיים, עשויה להוביל לתוצאות קשות. מדיניות, מטבע הדברים, אינה עניין סטטי. האם בכל פעם שתיבחן מחדש מדיניות כלשהי תבקש המדינה לפתוח הליכים שהסתיימו בפסק דין?!".

עוד הוסיף הנשיא גרוניס כי "הסמכות לפתוח מחדש הליך משפטי שהסתיים, בהנחה שקיימת היא, שמורה למצבים חריגים ולנסיבות יוצאות דופן. נסיבות כאלה לא הוצגו במקרה שלפנינו, גם אם מעורר הוא שאלות מדיניות, ציבוריות וחברתיות שאינן פשוטות". לדבריו, "אכן, במקרים בהם המדינה מקבלת על עצמה התחייבות לבצע פעולה כלשהי או להימנע מפעולה, נמנע בית המשפט, לעתים, מהוצאת צו אופרטיבי מתוך כיבוד הדדי בין הרשויות. אולם, מרגע שההתחייבות כלולה בפסק דין, מדובר בחובה לקיים את פסק הדין לכל דבר ועניין".

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, החל לתאם עם ראשי סיעות הקואליציה מהלך לדחיית פיזור הכנסת וחקיקת חוק ההסדרה, כדי למנוע את פינוי שכונת האולפנה. לדבריו, "בג"צ לא אמור להכתיב לממשלה את סדר היום המדיני. יש לדחות את פיזור הכנסת ביממה ולהעביר בחקיקת בזק את חוק ההסדרה".

ח"כ זבולון אורלב שב והציע לממשלה "לנצל את סמכותה ולחוקק עוד בפגרה את חוק המאחזים שלי. אין זולת זה פתרון לסוגיה הזו".

ח"כ אורי אריאל הגיב לפסק הדין באומרו כי "ברור כעת לכל כי ראש הממשלה כשל באופן נחרץ בהגנה על ההתיישבות. מדובר בפלונטר אותו הוא יצר, והוא יכל להסדיר אותו על ידי העברת חוק ההסדרה אותו הוא עוצר בגופו ממש. אנחנו דורשים מראש הממשלה להביא חוק הסדרה ממשלתי עוד בפגרה הנוכחית".