בג"ץ קבע: מגרון יפונה בעוד כחצי שנה

שופטי בג"ץ קיבלו החלטה סופית בדבר פינוי היישוב, הנחשב למאחז בלתי חוקי, זאת לאחר שהמדינה דרשה פעם אחר פעם לדחות את הפינוי

חדשות כיפה אורי פולק 02/08/11 14:17 ב באב התשעא

בג"ץ קבע: מגרון יפונה בעוד כחצי שנה
ועד מתישבי בנימין, צילום: ועד מתישבי בנימין

בג"ץ הורה היום (ג') למדינה לפנות את היישוב מגרון, המוגדר כמאחז בלתי חוקי, עד סוף חודש מרץ 2012. לאחר שהמדינה ביקשה פעם אחר פעם לדחות את פינוי היישוב, הורו שופטי העליון לקבוע קץ לסחבת ולפנות את היישוב ללא דיחוי, בתאריך שננקב.

נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש והשופטים מרים נאור וסלים ג'ובראן, קבעו בהחלטה כי "העניין שהונח לפתחנו בעתירה לפינוי מגרון הינו מהמקרים הקשים והחריגים ביותר בכל הנוגע להקמת מאחז בלתי חוקי שבאו בפני בית משפט זה. מדובר בהקמה שלא כדין של מאחז על קרקע פרטית, אשר גם לשיטת המדינה יש לפנותו".

שופטי בג"ץ נדרשו לנושא בעקבות עתירה שהגישו פלסטינים, אשר טענו כי הקרקע עליה יושב היישוב הינה קרקע בבעלות פרטית. אל עתירתם הצטרפה תנועת השמאל "שלום עכשיו", שדרשה את פינוי היישוב.

"כאמור, אין כל מחלוקת בין המדינה לעותרים כי המאחז יושב על קרקע פלסטינית פרטית ומוסדרת, וכי המאחז הוקם ללא היתר להקמת ישוב הנדרש וללא יתר האישורים התכנוניים והאחרים הנדרשים לפי הדין. לא זו אף זו, הפעולות להקמת המאחז ולהרחבתו נעשו תוך התעלמות מצווי הריסה ומצווי תיחום שהוצאו על ידי הרשויות", קבעו השופטים.

השופטים מתחו ביקורת על המדינה, שאפשרה ליישוב להמשיך ולהתפתח לסך אוכלוסייה העומדת על כ-250 איש. "איננו מתעלמים מהקשיים שמעורר פינויו של מאחז באזור, לא כל שכן מאחז גדול הנמצא במקום תקופה ממושכת", הבהירו השופטים, אך קבעו כי "למותר להזכיר כי קשיים אלה היו נחסכים או מתמעטים במידה רבה לו הייתה המדינה מבצעת מלכתחילה פעולות אכיפה אפקטיביות במקום ומונעת את עליית המאחז על הקרקע ואת התרחבותו".

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה לכיפה כי "בג"ץ בראשות הנשיאה דורית בייניש שוב אינו מפספס הזדמנות לפסוק נגד ההתיישבות ולהשליך גפרור לתוך חבית אבק שריפה ללא כל צורך. מי שהתיר באחרונה למחבל חיזבאללה מוסטפא דיראני לתבוע מיליונים ממדינת ישראל בטענות הזויות, מונע היום מעשרות המשפחות הישראליות המתגוררות במגרון כבר עשר שנים להשמיע את טענותיהן המשפטיות בערכאות הבוחנות מסמכים וראיות, מבטל בהינף יד הסכם שהולך ומתבצע וחורץ את גורלן בלא משפט צדק".

"בג"ץ החליט לחמם את האווירה עוד יותר ואנחנו מצטערים שבית המשפט העליון מוסיף דלק למדורה", אמר היום אבי רואה, ראש מועצת בנימין, בתגובה להחלטה. רואה הביע תקווה כי "הממשלה תמצא את הדרך להרגיע. זה לא הנושא שעליו המדינה צריכה להתעסק באמצעות בג"ץ או צבא. אנחנו לא הולכים כרגע לשום עימות. בג"ץ נקב בתאריך ואני מקווה שלא נגיע למצב של עימות. זה מיותר למדינה ולעם ישראל, יש צרות יותר גדולות".