בג"ץ קבע: "במידה וטובלת מבקשת לטבול לבדה אין למנוע זאת ממנה"

עמותת 'עתים': "עמדנו על כך שתהיה פסיקה של בג"ץ, כדי שאם נגיע למצב שמישהי תרצה לטבול בלי בלנית ולא יאפשרו לה, נוכל לתבוע את הרבנות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 26/09/16 09:11 כג באלול התשעו

בג"ץ קבע: "במידה וטובלת מבקשת לטבול לבדה אין למנוע זאת ממנה"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חוזר מנכ"ל משרד הדתות שאמור להתפרסם בקרוב, לפיו אישה תוכל לטבול כרצונה אף ללא בלנית במקוואות המועצות הדתיות, הוא פרי עתירתם של עמותת עתים יחד עם 13 נשים אחרות לבג"ץ.

העתירה הוגשה כנגד המשרד לשירותי דת, מועצת הרבנות הראשית לישראל, המועצה הדתית ירושלים והרב מנחם בלומנטל מנהל אגף המקוואות במועצה הדתית ירושלים. עורכי הדין של עמותת עתים, ביניהם עו"ד אלעד קפלן, עו"ד שרה וינברג, עו"ד אסתר ביסוור ועו"ד אלה סקעת הגיעו במהלך הדיונים בבג"ץ להבנות יחד עם הרבנות הראשית, בין הצדדים סוכם כי כל אישה טבול כרצונה גם ללא בלנית.

על אף ההישג במגעים אל מול הרבנות וכתיבה משותפת של חוזר המנכ"ל הנוגע לעניין, ב'עתים' התעקשו להמשיך עם העתירה עד לפסיקה חד משמעית של בג"ץ על מנת לתת תוקף חוקי למה שהוסדר וסוכם בין הצדדים. "בדרך כלל במקרים כאלה מוחקים את העתירה כי הצדדים הגיעו להבנה" אומרים בעתים: "אבל אנחנו עמדנו על כך שתהיה פסיקה של בג"ץ, כדי שאם נגיע למצב שמישהי תרצה לטבול בלי בלנית ולא יאפשרו לה, נוכל לתבוע את הרבנות כי יש פסיקה של בג"ץ בנושא".

בעתים מדגישים כי חוזר המנכ"ל הוא תוצר של הדיונים בבג"ץ אך לא מהווה תחליף לפסיקה הסופית. "הגשנו בג"ץ בנושא הזה ובבג"ץ הרבנות הראשית הגיעה איתנו להבנה שייתנו לטובלות לטבול גם אם הן רוצות לטבול בלי בלנית. העיגון של ההבנה הזאת היא בחוזר מנכ"ל".