בג"ץ נגד ההפרדה המגדרית במאה שערים

בתשובה לעתירה קבע בג"ץ כי תצומצם ההפרדה בין גברים לנשים בשכונת מאה שערים בירושלים, בכך שלא יוקמו גדרות נוספים ברחוב. הנשיאה בייניש: "יש כאן מגמה של הקצנה"

חדשות כיפה אורי פולק 16/10/11 16:24 יח בתשרי התשעב

בג"ץ נגד ההפרדה המגדרית במאה שערים
אילוסטרציה dcaseyphoto-cc-by, צילום: אילוסטרציה dcaseyphoto-cc-by

בג"ץ פסק היום (א') נגד ההפרדה המגדרית במאה שערים: בתשובה לעתירה שהגישה חברת מועצת עיריית ירושלים, רחל עזריה, קבעה נשיאת בית המשפט דורית בייניש והשופטים אשר גרוניס וחנן מלצר כי לא תתאפשר הקמת גדרות נוספים או הצבת מכשולים בשכונה לצורך הפרדה בין גברים לנשים, הבאה לידי ביטוי באופן משמעותי בחול המועד סוכות, לקראת אירועי "שמחת בית השואבה".

עוד קבעו שופטי בג"ץ קבעו כי הגדרות שהוצבו על המדרכות, וחוצצות בין הגברים לבין הנשים, יוסרו במרבית ימי החול.

השופטים מתחו ביקורת על כך שחרף קביעת בג"ץ בשנה שעברה, כי ההפרדה המגדרית איננה חוקית, הרי שמוגשת עתירה נוספת - והמציאות כמעט ולא משתנית. "זהו מצב שאינו תקין ולא עולה בקנה אחד עם ההתחייבות שניתנה לבית המשפט", אמרו השופטים. לטענתם ההוראה למשטרה נותרה כשהייתה: אכיפת החוק ומניעת ההפרדה במאה שערים.

הנשיאה בייניש טענה בדיון כי "נראה שיש רק מגמה של הקצנה. זה התחיל באוטובוסים, המשיך בסופרמרקטים - ועכשיו הגיע לרחובות. לא נראה שהכיוון הוא למיתון, אלא להפך. גם הקהילה החרדית סובלת מההפרדה ומהביריונות שמשתלטת על השכונה". ניצב ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים, חיזק את עמדתה ואמר כי מעשה ההפרדה מונהג "על ידי כמה מאות קיצונים" והוא איננו מייצג את הלך הרוח בחברה החרדית. "צריך לקחת הכל בפרופורציות. מדובר בכמה עשרות מטרים בלבד ואני מבטיח שבשנה הבאה נראה מראות פחות קשים מאלו", אמר ניצב שחם.

עו"ד ד"ר אביעד הכהן, דקאן מכללת "שערי משפט" שייצג את העתירה, אמר בתגובה לכיפה כי "יש לברך על כך שהמשטרה והעירייה מכירים בכך שהמצב הנוכחי אינו הולם מדינת חוק מתוקנת, והצהירו בקול גדול על מחויבותם לאכוף את החוק גם בשכונת מאה שערים, בנחרצות ובתקיפות, לרבות העמדתם לדין של הבריונים שמהווים מטרד הן לתושבי השכונה והן למבקרים בה".

עו"ד הכהן הוסיף כי "בעקבות החלטת בג"צ מהיום, יש לקוות שתיפסק כליל ההפרדה המגדרית הפוגענית והפסולה ברחובות השכונה, והיא תשוב להיות סמל ומופת של הכנסת אורחים לכל הבאים בשעריה. המבחן יהיה כמובן לא בהצהרות בלבד אלא ביישומן הלכה למעשה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן