בג"ץ מתח ביקורת על בקשת הדחייה לפינוי גבעת האולפנה

השופטים פוגלמן וג'ובראן טענו בדיון כי המדינה התחייבה לפינוי השכונה וכי אין סיבה ממשית לשנות ההחלטה. תושבי השכונה: איפה היו העותרים בעשר השנים האחרונות? זה לא "לגו" אלא בני אדם

חדשות כיפה אורי פולק 06/05/12 11:39 יד באייר התשעב

בג"ץ מתח ביקורת על בקשת הדחייה לפינוי גבעת האולפנה
יעקב-cc-by-sa, צילום: יעקב-cc-by-sa

בג"ץ מתח הבוקר (א') ביקורת בנציגי המדינה במהלך דיון שהתקיים בבקשה לדחות את פינוי שכונת גבעת האולפנה בבית אל. השופטים סלים ג'ורבאן ועוזי פוגלמן תקפו את המדינה בטענה כי מועד הגשת הבקשה לדחיית הפינוי מלמד כי המדינה, ככל הנראה, כלל לא הייתה רצינית בהתחייבותה הקודמת לפנות את השכונה.

"כשהמדינה מצהירה שהיא תעשה משהו וראש הממשלה מתחייב לעשותו אנו לא מעלים על הדעת שהדבר לא ייעשה. יש כבוד הדדי בין הרשויות", אמר הבוקר השופט פוגלמן, שהוסיף כי "אתם בעצם רוצים לשנות מדיניות לאחר מתן פסק דין. אני לא מכיר דבר כזה".

פוגלמן הוסיף כיהוא "עדיין לא מבין את המסגרת המשפטית של בקשת המדינה. אתם רוצים לבחון מחדש תיק שנסגר. השאלה אם יש תקדים לכך. אתם בעצם רוצים לשנות מדיניות לאחר מתן פסק דין. אני לא מכיר דבר כזה". לדבריו, "התחייבות המדינה ניתנה לאחר צו ביניים, לא נתנו צו מוחלט בגלל התחייבות המדינה. זו לא הייתה התחייבות וולונטרית. עוצמת הבעייתיות במקרה הזה היא אחרת מאשר מקרה בית אל מערב, שם ניתנה למדינה דחייה של חודשיים. כל פסק דין המדינה תבוא ותגיד שהמדיניות השתנתה ותבקש לפתוח את התיק? לאן זה מוביל?".

גם השופט סלים ג'ובראן הצטרף לביקורת ותהה "מה עשיתם בשנה האחרונה? אולי לא התכוונתם ליישם את ההתחייבות. מה ההבדל בין אז לעכשיו? קשה לי לחיות עם טענות המדינה. הבקשות החריגות נהיו דבר שבשגרה. זה לא בריא מבחינה משפטית וציבורית".

מנגד, פרקליטם של התושבים, עו"ד אהוד ילינק, אמר בדיון כי "פסק הדין לא לוקח בחשבון את תושבי השכונה. זה לא 'לגו' שלוקחים בתים ומעבירים אנשים". לטענתו, "בשכונה ישנם אנשים שלא ישנים טוב בלילה. מדוע המדינה לא מכירה בזכותם? מדוע המדינה או העותרים לא באו 10 שנים? איפה הייתם?".