בג"ץ מחייב את בתי הדין הרבניים למנות אשה לתפקיד סמנכ"ל

"50% מבאי בתי הדין הן נשים. ואין כידוע נשים דיינות" אומר היום בג"ץ ודורש מבתי הדין הרבניים למנות אשה לתפקיד הסמנכ"ל בטענה שזה "עשוי להביא תועלת רבה". בעתיד ידון בג"ץ גם בעתירה למנות אשה למשרת המנכ"ל

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/08/16 14:54 כח בתמוז התשעו

בג"ץ מחייב את בתי הדין הרבניים למנות אשה לתפקיד סמנכ"ל
יעקב כהן, דוברות, צילום: יעקב כהן, דוברות

בג"ץ החליט לחייב את בתי הדין הרבניים למנות אשה לתפקיד הסמנכ"ל.

תשובת הרכב השופטים בראשותו של השופט אליקים רובנישטיין, הגיעה בתגובה לעתירת מספר ארגוני נשים אשר דרשו למנות מנכ"לית לבתי הדין הרבניים. מנכ"ל משרד הדתות, עודד פלוס, הציע במהלך הדיון שהעותרות ימשכו את עתירתן, ובתמורה יפעלו במשרד הדתות למנות סמנכ"לית. שופטי בג"ץ קיבלו את המלצתו של נציג משרד הדתות אך באופן חלקי בלבד. הם קבעו כי על בתי הדין הרבניים למנות אשה לתפקיד הסמנכ"ל וזאת ללא כל קשר לעתירה בנוגע לתפקיד המנכ"ל וללא קשר להחלטתם בנושא.

בהחלטה כתבו השופטים: "פני אשה בתפקיד בכיר בבית הדין הוא - כאמור בהחלטתנו - דבר העשוי להביא תועלת רבה מכל הבחינות, הן בממשך עם עולם הדייני והן בממשך עם הציבור הנזקק לבתי הדין". אחת הסיבות המרכזיות שהנחו את בג"ץ בקבלת ההחלטה היא העובדה ש "50% מבאי בתי הדין הן נשים. ואין כידוע נשים דיינות". לדעתם של השופטים כהונת אשה בתפקיד בכיר עשויה לאזן את המציאות הקיימת.

פנינה עומר ,מנהלת ארגון יד לאישה מבית אור- תורה סטון, מברכת על השינוי ומציינת כי "מינויה של אישה לתפקיד בכיר בהנהלת בתי הדין הרבניים משולה בעיני לנחיתתו של האדם הראשון על הירח. מינוי סמנכ"לית לבתי הדין הרבניים יהיה צעד קטן ליהודייה אך צעד גדול ליהדות! טוב היה אם הדברים היו עולים מתוך בתי הדין, אך משלא קרה כן, יפה עושה בג"ץ שמכתיב את כללי המשחק. אין מדובר בצדקה, בג"ץ עושה פה צדק. ברוך ה' קיימות מספיק נשים שראויות להתמודד על התפקיד ואנחנו מאחלות למועמדות הצלחה בשליחות נחשונית זו".

גורמים במערכת בתי הדין הרבניים תקפו בחריפות את ההחלטה ואמרו לאתר 'כיכר השבת': "צריך לעשות סוף להתערבות של בג"ץ במערכת השיפוטית המקבילה ולפגיעה בעצמאותה של מערכת השיפוט הרבנית. לא יעלה על הדעת שבית המשפט העליון יחרוג מסמכותו וינהל גם את מערכת בתי הדין הדתית". עם זאת מבינים אותם גורמים כי "משמעות הדברים של בג"ץ הנם שיש למנות אישה לתפקיד הסמנכ"לית ואם לא נעשה זאת עד סוף אוגוסט הרי שבג"ץ יחייב זאת בכוח, בעקבות כך אנחנו נערכים למנות אשה לתפקיד".