בג"ץ יחליט מחר אם לאפשר לרב אליהו להתמודד לרבנות הראשית

הרכב השופטים בראשות הנשיא אשר גרוניס נמנע מלקבל הכרעה בעניינו של הרב שמואל אליהו, בדיון בעתירה שהוגשה נגד מועמדותו. עורך דינו, אביעד הכהן: "אין עילה להתערבות בג"ץ"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 22/07/13 13:08 טו באב התשעג

בג"ץ יחליט מחר אם לאפשר לרב אליהו להתמודד לרבנות הראשית
יחצ, צילום: יחצ

בית המשפט העליון דן היום (ב‘) בעתירה המבקשת לאסור על הרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, מלהתמודד לתפקיד הרב הראשי הספרדי לישראל. את העתירה הגיע ח“כ עיסוואי פריג‘ ממרצ, בטענה כי אין לאפשר לרב אליהו להתמודד לתפקיד, בשל התבטאויות גזעניות לכאורה שהשמיע בעבר.

למרות הציפיות, הרכב השופטים בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, נמנע מלקבל החלטה - שצפויה להגיע להכרעה רק מחר.

בעתירה נטען נגד הרב אליהו כי ”לא יכולה להיות מחלוקת שמי שמסית לגזענות כמו הרב שמואל אליהו אינו מוצב בתחום המתחם המוגן של חופש הביטוי. מי שאומר דברים שפוגעים בערבים והומוסקסואלים אינו אומר דעה לגטימית בשוק הדעות. במיוחד שמי שאומר את הדברים האלה רואה את עצמו ראוי לכהן כרב ראשי“.

מנגד, פרקליטות המדינה טענה בדיון כי הרכב ועדת הבחירות הינה טכנית וממילא היא איננה בודקת את התאמת המועמדים לתפקידם. ”בדיקה המהותית לגבי דיין ולגבי רב נעשית על ידי מועצת הרבנות ולא על ידי ועדת הבחירות“, טענו בפרקליטות. עמדת היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנמסרה עוד קודם לכן ואוזכרה גם בדיון, גורסת כי ”יש קושי משפטי בהגשת המועמדות על רקע התבטאויות חוזרות ונשנות שהתחילו לפני כעשור. למרות משיכת כתב האישום הרב לא פתח דף חדש“.

הרב אליהו עצמו לא הגיע לדיון. עורך דינו, ד“ר אביעד הכהן, אמר כי ”אין עילה להתערבות השופטים“ מפני שההתבטאויות בעבר של הרב אליהו כבר נידונו שלוש פעמים - ונדחו. ”הזכות להיבחר ולבחור היא זכות יסוד חוקתית. כדי לפסול את זכותו של אדם להיבחר צריך הוראה מפורשת בחוק. החוק לא מקנה סמכות לפסול אדם, גם לא ליועץ המשפטי לממשלה. הרב מכבד כל אדם באשר הוא אדם ומה שנאמר זה פסקי הלכה בהקשרים מסוימים“, קבע הכהן.