בג"ץ דחה עתירה לפתוח רחוב בחברון לפלסטינים

רחוב דוד המלך יישאר פתוח לתנועת יהודים בלבד – כך קבעה שופטת בית המשפט העליון, דורית בייניש, בתשובה לעתירה המתגלגלת זה כשבע שנים

חדשות כיפה אורי פולק 06/06/11 22:02 ד בסיון התשעא

בג"ץ דחה עתירה לפתוח רחוב בחברון לפלסטינים
andydr-cc-by-sa, צילום: andydr-cc-by-sa

בג"ץ דחה היום (ב') את העתירה נגד עיריית חברון, בדרישה כי זו תפתח את רחוב דוד המלך לתנועת פלסטינים. לאחר למעלה מ-7 שנים שבהן דן בית המשפט העליון בעתירה להסיר את מגבלות התנועה בעיר, פסקה הנשיאה בייניש כי העתירות ידחו - ובכך קיבלה למעשה את עמדת צה"ל נגד שינוי ההסדרים הקיימים.

שלוש עתירות שונות הוגשו בשנים האחרונות סביב פתיחת הרחוב, שבמרכזן הדרישה לפתוח את הרחוב היחיד הפתוח לתנועת יהודים בחברון - גם לתנועת ערבים. ביישוב היהודי התנגדו לכך וטענו כי כ-97% של העיר חברון סגור לחלוטין לתנועת יהודים, בעוד שבפני ערבים פתוחה כל העיר כולה, למעט 3% בהם חלות עליהם מגבלות שונות, בדר"כ לא טוטאליות.

בזכות עמדת צה"ל, שגרסה כי מסיבות ביטחוניות על הרחוב להישאר פתוח ליהודים בלבד, קיבלה נשיאת בית המשפט העליון את עמדת הצבא וקבעה כי לפיה לא ניתן לפתוח לתנועת פלשתינים את הכביש מול בית הדסה בחברון, ואת רחוב דוד המלך (שוהדא).

"זוהי בהחלט בשורה משמחת, שאפילו בית המשפט העליון הכיר בזכותם של יהודים לחיות בבטחה בעירו של דוד, ושאפילו העו"ד הערבי נאות להשתמש בשם העברי של הרחוב: רחוב דוד המלך", אמרה היום אורית סטרוק, מנהלת המחלקה המשפטית של היישוב היהודי בחברון.

לדבריה, "בחג השבועות הקרוב, ילכו אלפי יהודים לאורך רחוב דוד המלך, הרחוב היחיד הפתוח לתנועת יהודים בחברון - בדרכם לקברו של ישי אבי-דוד, ושל רות המואביה, כדי לקרוא ברוב עם ובמעמד מרגש ומרומם את מגילת רות. אנו מקווים שבקרוב יפתחו לתנועה חופשית של יהודים רחובות רבים ונוספים בחברון, ושהגבלות תנועה יחולו רק על הצד התוקף ולא על הצד המותקף, כמו היום".