בג"ץ דחה את הסכם מגרון והורה לפנות את היישוב

בפסיקה דרמטית דחו שופטי בג"ץ את ההסכם שנחתם בין המדינה לבין מתיישבי מגרון וקבעו כי המאחז יפונה עד ל-1 באוגוסט. ח"כ אריאל: בג"ץ בחר להיכנע לעמדת השמאל הקיצוני

חדשות כיפה אורי פולק 25/03/12 16:32 ב בניסן התשעב

בג"ץ דחה את הסכם מגרון והורה לפנות את היישוב
Daniel Ventura-cc-by-sa, צילום: Daniel Ventura-cc-by-sa

בפסיקה דרמטית החליטו שופטי בג"ץ לדחות היום (א') את הסכם הפשרה שנחתם בין המדינה לבין מתיישבי מגרון. השופטים קבעו כי המאחז יפונה עד ל-1 באוגוסט השנה ובכך למעשה בוטל ההסכם עם המדינה, לפיו היישוב יועתק בתוך שלוש וחצי שנים לאדמות מדינה על גבעה סמוכה.

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, יחד עם השופטים סלים ג'ובראן ומרים נאור, מתחו ביקורת על המדינה וטענו כי היא התמהמה בפינוי היישוב, חרף התחייבויות קודמות. "עתה זכאים העותרים ליהנות מפירות פסק הדין, זכאים הם לכך שהפגיעה המתמשכת בזכויותיהם תבוא לסיומה. גם האינטרס הציבורי באכיפת החוק צריך לבוא לידי ביטוי וכך גם שלטון החוק וכיבוד החוק", קבעו השופטים.

עוד קבעו השופטים כי "משך הזמן המבוקש עד הפינוי הוא בלתי סביר בעליל ומדובר בבקשה שהיא בגדר בקשה פורצת סכרים". הם הוסיפו כי "מדובר באחד מהמקרים הקשים והחריגים ביותר בכל הנוגע למאחזים בלתי חוקיים כאשר המדינה שבה ומודיעה כי גם לדעתה מדובר במאחז בלתי חוקי שאין כל אפשרות חוקית להשלים עם קיומו לאורך זמן".

"בפסק הדין פורט כי שיקול ההסכמה והפינוי בדרכי שלום הוא שיקול כבד משקל. ואולם, אין הוא שיקול בלעדי ומכריע המסיג לאחור באופן מוחלט את כל יתר השיקולים ובהם בראש ובראשונה השיקול של פגיעה בקניין הפרטי, והשיקול של הפגיעה בשלטון החוק", הדגישו השופטים בפסיקה.

בית המשפט העליון קבע כי "פתרונות מוסכמים שעשויים היו להתקבל עת הוגשה העתירה אינם יכולים להתקבל עתה לאחר שמוצו כל ההליכים וניתנו כל האורכות". לדבריהם, "הכל כפופים לחוק והגיעה שעת האמת. בית המשפט הוסיף וקבע כי ייתכן שלתושבי מגרון תרעומת מוצדקת על המדינה ורשויותיה נוכח טענתם כי התיישבו ברשות המדינה ועידודה ושינו מצבם לרעה. ואולם, הרצון להתחשב במצוקת תושבי מגרון שאין להקל בה ראש אינו יכול להמשיך ולבוא על חשבונם של העותרים ועל חשבון אי אכיפת החוק".

תושבי מגרון הגיבו לפסיקת בג"ץ ואמרו כי "קבלנו היום את פסק הדין הקשה, אשר ראשיתו בעלילת שווא של 'הקרקע הפרטית' וסופו בגירוש אנשים החפצים שלום. אנו בטוחים כי ממשלת ישראל ונציגה השר בגין ידעו למצוא את הפתרון הראוי למצב שנוצר, בו ממשלה שולחת את אזרחיה הנאמנים להתיישב ונאלצת לגרשם בצו בג"ץ".

ח"כ אורי אריאל התייחס אף הוא להחלטת בג"ץ וטען כי "לאחר שמתיישבי מגרון כבר הסכימו לפשרות כואבות, בג"ץ החליט לפסול את ההסכם ולקבל את עמדת השמאל הקיצוני". אריאל הסביר כי "כעת לא נותרה ברירה כעת אלא לקדם את חוק מגרון שיעניק למגרון מעמד חוקי במקומם הנוכחי ללא שום העתקה ופינוי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן