בג"ץ בביקורת על המנהל האזרחי: סדר עדיפויות צורם

מסעדה הוקמה באופן לא חוקי סמוך לכביש חוצה שומרון ובעליה אף הרס מחסום בטיחות של מע"צ. ברגבים עתרו לבג"ץ שמתח ביקורת חריפה על התנהלות המנהל האזרחי ואמר כי מעשה ההרס "מקומם יותר מבניה בלתי חוקית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/12/16 09:41 כב בכסלו התשעז

בג"ץ בביקורת על המנהל האזרחי: סדר עדיפויות צורם
רגבים, צילום: רגבים

בג"ץ בביקורת על אי האכיפה של המנהל האזרחי. בעתירת תנועת רגבים כנגד מסעדה שהוקמה בניגוד לחוק, מטרים ספורים מכביש חוצה שומרון ליד העיר אריאל, הצביעו השופטים על הבעייתיתות שבסדרי העדיפויות של המנהל.

בעל המסעדה, ערבי ישראלי תושב אבו גוש, הקים את המסעדה לפני מספר שנים במבנה בלתי חוקי וללא רישוי עסק. גם את הגישה למתחם בחרו בעלי המסעדה שלא להסדיר כחוק, וסללו דרך אספלט המתחברת ישירות אל כביש חוצה שומרון, הכביש המרכזי באיזור בו נוסעים מדי יום אלפי כלי רכב, כאשר נקודת החיבור הפיראטית ממוקמת בקטע מסוכן במיוחד, בו ישנו קו הפרדה רציף.

לאחר שתנועת רגבים והמועצה האיזורית שומרון התריעו כנגד המפגע, התקינה מע"צ גדר בטיחות בשולי הכביש, שחסמה את הכניסה המסוכנת למסעדה. לאחר שבעליה פירק והשליך את מעקה הבטיחות, עתרה רגבים לבג"ץ.

במהלך הדיון שהתקיים אתמול (רביעי), מתחו השופטים ביקורת על עמדת המדינה, לפיה לא מדובר במפגע תחבורתי משמעותי, ולפיכך ביצוע האכיפה במקום תלוי בסדרי העדיפויות של המנהל האזרחי.

השופט אליקים רובינשטיין כינה את בעל המסעדה שלא טרח להופיע לדיון כ-'מצפצף פלוס', ושאל את נציג המדינה, "בהנחה שמקבלים את סדרי העדיפויות, האם לאדוני לא צורם כאשר המדינה מציבה מחסום? ואני בא ואומר: "אתה אדוני הפקח עוף לי מהעיניים, ואני מוציא את המחסום?!". זה צורם אדוני, קרא את תגובת המדינה".

השופטת דפנה ברק-ארז, מתחה גם היא ביקורת חריפה, במיוחד על מעשה ההרס של מחסום הבטיחות, "מה התייחסות הרשויות לגבי מעשה כזה שהורסים מחסום, נועז יותר או מקומם יותר מבניה בלתי חוקית. מבחינתכם אין חומרה בכך שאדם מעיף מחסום כזה מעבר לבניה הבלתי חוקית? אם יש בזה חומרה מיוחדת, זה משפיע על סדרי העדיפויות".

בא כח המדינה הציע לערוך בדיקה נוספת, האם הגישה התעבורתית למקום, יוצרת "מפגע בטיחותי מהדרג הגבוה". ההודעה המעדכנת מטעם המדינה תוגש לתגובת הצדדים בעוד 45 יום, מה שאומר כי בינתיים, הסכנה לנוסעי הכביש תימשך כשהיתה.

עורך הדין בועז ארזי, מתנועת רגבים, אמר בדיון כי "העבריין המדובר 'עושה מהמקפצה', ולכן אין מקום לטענת סדרי העדיפויות. אם היתה שם חלילה תאונה, למחרת זה כבר היה בכותרות ובטיפול. השאלה היא למה לא דואגים לכך, לפני שיהיה מאוחר מדי עבור הנפגעים".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון: "יש כאן מקרה חמור של בנייה שלא רק שהיא לא חוקית אלא שהיא מסכנת חיי אדם. אני שמח שבג"ץ התעשת ושם את הדברים על דיוקם. אנחנו מצפים לפינוי המפגע מהמקום כך שלא נאלץ לשמוע על תאונה נוספת בשל אוזלת היד של הנוגעים בדבר".