בג"ץ: אם לא ימונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול יסגרו שערי בית הדין

שופטי בג"ץ הורו לשר שטייניץ לכנס את הועדה למינוי דיינים ולמנות שבעה דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול בתוך שלושה חודשים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 10/01/16 11:12 כט בטבת התשעו

בג"ץ: אם לא ימונו דיינים לבית הדין הרבני הגדול יסגרו שערי בית הדין
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

במידה ולא יתמנו דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול בתוך שלושה חודשים הוא יסגר. כך קבעו שופטי בג"ץ בסוף השבוע האחרון, זאת לאחר שבעשור האחרון לא התמנו דיינים קבועים בבית הדין, וכל פעם מוחלפים הדיינים במינויים זמניים. השופטים הורו לשר יובל שטייניץ, יו"ר הוועדה לבחירת דיינים, לכנס בדחיפות את הוועדה ולמנות שבעה דיינים קבועים לערכאת הערעור העליונה של בתי הדין.

"הדבר הזה לא מתקבל על הדעת וזה מבזה את המדינה שבבית הדין העליון נותרו רק הרבנים הראשיים במינוי סטטוטורי והיתר - כולם נשא הרוח וכולם הלכו לגמלאות", ביקר בחריפות השופט רובינשטיין את הוועדה לבחירת דיינים. במסגרת הצו שהוציאו השופטים בבג"ץ, נכתב כי "אין חולק כי המצב בתחום מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול אינו טוב, שכן בגוף חשוב זה בעקבות פרישות לגמלאות נותרו רק שני הרבנים הראשיים. אך אין המצב סביר כלל ועיקר, וגם אינו מכבד את המוסד: שבעה תקנים אינם מאוישים".

התנועה למדינה יהודית, שהגישה את העתירה, טענה בפני השופטים כי מדובר בעינוי דין מחפיר למאות אלפי מתדיינים בעניינים שבהם מעורבים ילדים קטנים בהליכי גירושין מורכבים. "במציאות העגומה כיום, אי-כינוס של הוועדה כדי לבחור דיינים לבית הדין הגדול מהווה פגיעה בלתי סבירה ובלתי מידתית בזכותם היסודית, החוקתית והבסיסית של אזרחי המדינה לקבל שירות משפטי ראוי, שוטף והולם מבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל היהודית" אומר עו"ד אורי ישראל פז מהתנועה למדינה יהודי.

"למסעודה משדרות ולאיציק מעפולה מגיע לקבל את יומם בערכאת הערעור הרבנית העליונה, ויש לקוות שעינוי הדין המחפיר שנגרם לציבור הרחב ייפסק לאלתר בכך שימונו דיינים לבית הדין הגדול בירושלים בשוך הקרבות על גזירת הקופונים הפוליטיים סביב לזהותם של הדיינים שימונו" הוסיף פז.