בג"ץ: אין מניעה לנשים מלשמש כמשגיחות כשרות

מעתירה של 'אמונה' נגד הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, אשר הגיעה לסיומה בסוף השבוע, עולה כי מעתה תתקיים בחינה למשגיחות כשרות ללא דרישה מלימודים במוסד המאושר ע"י הרבנות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/04/14 12:36 כז בניסן התשעד

בג"ץ: אין מניעה לנשים מלשמש כמשגיחות כשרות
דוד שי, ויקיפדיה, צילום: דוד שי, ויקיפדיה

"אין עוד מניעה לנשים, ככאלה, מלשמש כמשגיחות כשרות", כך קבעו ביום שישי המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, השופט יורם דנציגר והשופט נועם סולוברג, במסגרת בג"ץ שהוגש מטעם תנועת 'אמונה' נגד הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת בנושא קיומן של מוסדות מטעם התנועה להכשרת משגיחות כשרות.

התביעה הוגשה לאחר ש'אמונה' ביקשה מהרבנות הכרה במוסדותיה להכשרת משגיחות כשרות. כזכור, לפני כחודשיים אמר הרב דוד לאו כי אין מניעה שנשים יפעלו כמשגיחות כשרות, אך על פי 'אמונה' היישום בפועל של החלטת הרבנות הראשית בנושא מתעכבת.

במסגרת התביעה, הועלתה הסוגיה בפני מועצת הרבנות הראשית, ובו נקבע יוסמכו הרבנים הראשיים לגבש תנאי סף לתפקיד משגיח כשרות, נקבע שכל מועמד ידרש לעבור בחינה ברבנות הראשית אך זו לא תקבע תנאים לענייני הליכי הכשרה קודמים לבחינה, כך ש'אמונה' תוכל להכשיר משגיחות בתנאי שיעברו מבחן.

עוד נקבע כי הרבנות הראשית לא תעסוק עוד בהכרה במוסדות המכשירים משגיחי כשרות ובפיקוח על מוסדות אלו, ולא תדרוש עוד כי מועמד יקבל הכשרה במוסד שכזה כתנאי להסמכתו כמשגיח כשרות. מעתה, בדומה למתן כושר לרבנות, תקיים הרבנות בחינה למועמדים למשרת משגיח כשרות אשר יעמדו בתנאי-סף שפורטו בחוזר המנכ"ל, אך לא תקבע תנאים הקודמים לבחינה. לאחר ששונו החלטות אלו הוחלט למחוק את העתירה בשל הסכמה בין הצדדים.

מארגון רבני בית הלל נמסר כי הוא מברך את ארגון 'אמונה' על פועלה בפתיחת מסגרות לנשים ללימודי קורס משגיחות כשרות.

ההחלטה שהתקבלה בבג"ץ משתלבת עם מאמציו של הרב הראשי לישראל, דוד לאו שהעביר החלטה דומה לפני מספר שבועות במועצת הרבנות הראשית.

​ כמו כן, יצויין כי הרב משה פיינשטיין פסק באופן מפורש, בשתי תשובות נפרדות ומפורטות, כי נשים יכולות לשמש כמשגיחות כשרות (אגרות משה, יורה דעה, ח"ב, מ"ד-מ"ה).

" כל דבר שההלכה מאפשרת לנשים להיות מעורבות בתוך העולם הדתי יש לעודדו לברכו ולהעצימו. תרומתן תהיה גדולה וגם תוסיף כיווני חשיבה חדשים ויצירתיים למערכות שתהיינה מעורבות" מסר הרב מאיר נהוראי יו"ר ארגון רבני בית הלל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן