בגלל השתכרות בפורים: חייל דתי כמעט והודח מיחידה מובחרת

החייל, שנחקר על ידי השב"כ עבור סיווג ביטחוני גבוהה, העיד על עצמו כי נהג לשתות בשבתות ובמועדי ישראל. זה הספיק לחוקריו כדי לקבוע כי הוא אלכוהוליסט – ולהמליץ להדיחו

חדשות כיפה אורי פולק 06/07/11 17:41 ד בתמוז התשעא

בגלל השתכרות בפורים: חייל דתי כמעט והודח מיחידה מובחרת
דובר צהל אילוסטרציה, צילום: דובר צהל אילוסטרציה

חייל דתי כמעט והודח משירותו הצבאי ביחידה מובחרת, על ידי שירות הביטחון הכללי, זאת מפני שהעיד בבדיקת פוליגרף כי נהג לשתות אלכוהול בחגי ישראל ומועדיו. עדותו של החייל אובחנה על ידי פסיכיאטר כ"שתייה פתולוגית", על אף שמדובר בנוהג מקובל והגיוני בחברה הדתית.

החייל ערער על ההחלטה ופסילתו הביטחונית הוסרה באחרונה. בעקבות המהלך, החליט החייל לעתור נגד צה"ל, בטענה כי גורמים בשב"כ גרמו לו לעוגמת נפש מיותרת.

תחילתו של התהליך בכך שהחייל נדרש ביחידה המובחרת בה הוא משרת, לקבל רמת סיווג ביטחוני גבוהה. הוא ניגש לבדיקה בשב"כ, על פי הנוהל המקובל, בה נדרש לספר על מנהגיו - מבלי להשמיט אף פרט מחייו האישיים. החייל, שהיה גלוי לב, סיפר לחוקריו כי כאדם דתי הוא נוהג לשתות אלכוהול בחגי ישראל ומועדיו, בימי שישי ובמוצאי שבת, בפורים ובחג הפסח. כשנשאל אם נהג להשתכר, הבהיר כי ששתה "כמה עשרות פעמים".

בשלב זה, חוקרו של החייל החליט לשאול אותו על התנהלותו בזמן השכרות. החייל סיפר כי נהג להקיא כמה עשרות פעמים בעקבות אותם אירועים בהם השתכר ואמר כי "היו מקרים שלא יכולתי ללכת, התנדנדתי וכמעט נפלתי. זה קרה כל שנה בפורים... מכתה ז' זה בערך 8-10 פעמים".

החייל לא שיקר ובדיקת הפוליגרף עברה בהצלחה - אך התאמתו, כאמור, הייתה שלילית ונקבע כי החייל "איבד יכולת שליטה על השתייה והביע חשש כי ללא טיפול, מצבו יתדרדר עוד יותר". באי כוחו של החייל, עורכי הדין שלומי ציפורי ושלמה רכבי, ערכו לחייל בדיקה אצל פרופ' אל"מ (מיל') חיים קנובלר, לשעבר ראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל, שקבע כי החייל לא סובל מכל הפרעה שהיא, או התמכרות מסוימת לאלכוהול. הוא קבע כי חוות הדעת של השב"כ הייתה מוטעית.

"מאז שהתחיל הסיפור הזה, הפסקתי לשתות אלכוהול לחלוטין. אפילו קידוש והבדלה אני עושה עם מיץ ענבים", סיפר החייל. לאחר ועדה בפניה הופיע, הוחלט בצה"ל כי לאור הנתונים החדשים יוכל החייל לקבל את הסיווג המבוקש.