בבית היהודי שכחו את הנכים: עשרות מוסדות וישיבות לא יונגשו לנכים

שני סעיפים בהסכם הקואליציוני של הבית היהודי פוגעים באופן ישיר בנכים, הן נושא ביטול המימון של הנכים בשירות הלאומי ונושא ביטול הצורך של מוסדות החינוך בהנגשה. הבית היהודי: הסעיף ייושם בצורה מדורגת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/05/15 16:39 כא באייר התשעה

בבית היהודי שכחו את הנכים: עשרות מוסדות וישיבות לא יונגשו לנכים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

האם בבית היהודי מתעלמים מהנכים ואף פוגעים בהם? כעס בקרב נכים ומשפחות של ילדים נכים בשל הסעיף בהסכם הקואליציוני בין הבית היהודי לליכוד שנחתם בסוף השבוע שעבר לפיו הממשלה תבטל חובה של מוסדות חינוך ליצור הנגשה של הבניינים לנכים.

"הממשלה תתקן בחוק את מועד חובת ההנגשה במוסדות חינוך, הקבוע בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, כך שחובת ההנגשה במוסדות חינוך ששוכנים בבניינים שניבנו שלא במימון מדינה תחול בכפוף לקיום מקורות מימון מתאימים וכן יוחלו לגביהם תקנות פטור כמקובל בתיאום בין אגף הישיבות במשרד החינוך לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות", לשון ההסכם.

בפועל, מדובר בפגיעה משמעותית בעשרות אלפי נכים ברחבי הארץ, שכן בפועל עשרות מוסדות וישיבות לא יונגשו לנכים, ומכך הנכים לא יוכלו להתנייע בתוכם בחופשיות.

"אני חושב שהסעיף הזה מביש וטוב שלא היה בא לעולם. אני לא מבין איזה היגיון מעוות יכול לפטור בתי ספר מהנגשה לנכים שהם השכבה החלשה ביותר", אומר ל'כיפה' עמיעד טאוב, יו"ר מועצת ראשי הסניפים של הבית היהודי ומייסד 'אופק ארגון חזרה לחיים'.

טאוב מצביע על כך שגם נושא המימון הנוסף שיועד לתוספת תקנים לבעלי צרכים מיוחדים בשירות הלאומי יבוטל אף הוא על פי מסמך ההסכם הקואליציוני (סעיף 86) מה שמביא לפגיעה נוספת בציבור הנכים. "מדובר ב-800 תקנים שבוטלו, פניתי לחברי הכנסת ולנפתלי בנט בנושא כדי לשנות את הפגיעה המיותרת", אומר טאוב

"הייתי מצפה דווקא ממפלגות שהם דתיות שיובילו את נושא ההנגשה לנכים ולא יפגעו בו", אומר טאוב ומוסיף כי הוא מצפה מבנט כשר החינוך לוודא שבכל בית ספר בארץ, דתי או לא דתי, תהיה בו נגישות מלאה ותינתן שוויון הזדמנויות לימודית גם לנכים. "הסעיף לא היה צריך להיכתב מראש ועכשיו צריך לפעול בכל הכוח כדי לבטל אותו", אומר טאוב.

ההערכה שמדובר ככל הנראה בנושא תקציבי בשל עלות התקציב שנדרשת לצורך הנגשת בניינים ובמיוחד בניינים ישנים מאד בהם יש צורך גם של שימור שמייקר באופן משמעותי את הנושא והכוונה היא לדחות את הביצוע עד שימצא תקציב לכך.

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "השר בנט היה הראשון שחייב עסקים להעסיק בעלי מוגבלויות וגם כאן תונהג מדיניות ליישום הסעיף בצורה מדורגת ומושכלת של החוק".