בבית היהודי: פריימריז לעשירים בלבד

דו"ח המבקר על הוצאות והכנסות המועמדים לבחירות המקדימות חושף מציאות עגומה לפיה נדרשים סכומי עתק כדי להתמודד בפריימריז. וגם זה לא תמיד מספיק. מערכת כיפה עם הטבלה המסכמת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/12/15 16:06 כ בכסלו התשעו

בבית היהודי: פריימריז לעשירים בלבד
דוברות, צילום: דוברות

דו"ח המבקר שמתפרסם עוסק בבעיות בהתנהלות הכלכלית של כמה מאנשי הבית היהודי. חזרנו ובדקנו את הסכומים אותם הוציאו חברי הכנסת והמועמדים השונים לצורך בחירתם בבחירות המוקדמות לרשימת הבית היהודי. מסקנה: פריימריז הוא ספורט לעשירים בלבד.

המקום הראשון בטבלת ההוצאות (מלבד המועמד ליו"ר, נפתלי בנט) שמור לאבי וורצמן, שהגיע רק למקום העשירי בבחירות המקדימות, עם הוצאות ענק של 674,900 ₪. רוב הסכום שהוציא וורצמן הגיע מתרומות, כשהוא מוציא מכיסו הפרטי רק 42 אלף שקל. לעומתו היו שהוציאו מכיסם סכומי עתק כשהם נכשלים להיכנס לרשימה במקום ריאלי דוגמת אביחי בוארון שהוציא מכיסו האישי 330 אלף שקלים ודני דיין שהוציא מכיסו כ-305 אלף שקלים שהותירו אותו לבסוף מאוכזב מחוץ לרשימה והביאו לפרישתו מהרשימה והעברת התמיכה שלו לבנימין נתניהו ולרשימת הליכוד.

יצוין כי סכומי הכסף שהוציאו המתמודדים בפריימריז היו בהתאם לכל התחזיות והסקרים שהעניקו לבית היהודי כ-16-18 מנדטים והציגו את בנט כמנהיג הפוטנציאלי של הימין. סביר להניח שאבי וורצמן או רונן שובל שהגיע למקום ה-15 עם השקעה אישית ומשפחתית של כ-290 אלף שקלים, עדיין חשבו כי ההשקעה שלהם השתלמה. עם ההתקדמות לקראת הבחירות ופרשיית אוחנה בה נכשל בנט בניסיונו לשריין את הכדורגלן אלי אוחנה שהודיע על פרישתו מהרשימה, התחילו להבין המועמדים שמקומם בכנסת מעורער ושהשקעתם ירדה לטמיון.

עוד יש להדגיש כי בהשוואה למפלגת הליכוד הסכומים נמוכים יותר שכן בליכוד היה צורך בהשקעה ארצית גדולה יותר המוערכת בכמעט מיליון שקל לכל מועמד. כך לדוגמא, ח"כ לשעבר פייגלין הוציא 2,306,31 ₪ מתוכו רק 135,510 ₪ הון עצמי אך עדיין נכשל במטרתו להישאר בכנסת.

(צילום: סטודיו כיפה)