"בבית היהודי מעדיפים לעסוק בהתיישבות ולא באופיה של השבת"

להשקת השדולה החגיגית של "התחדשות יהודית" הגיעו חברי כנסת מהסיעות הליכוד, כולנו, יש עתיד, המחנה הציוני ומרצ. ומי בלט בהיעדרו בדיון על אופי השבת במדינה היהודית?

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/12/15 17:04 יט בכסלו התשעו

מאות אנשים השתתפו היום (ג) בהשקה חגיגית וגדולה של שדולת "התחדשות יהודית" בכנסת. יו"ר השדולה, ח"כ רחל עזריה, סיפרה כי ההרשמה לכינוס נסגרה תוך שעתיים בלבד. נראה שנושא דמותה של השבת במדינה, שנידון בשדולה, הוא נושא שחשוב לחברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית. באירוע השתתפו חברי כנסת מסיעות כולנו, יש עתיד, הליכוד, המחנה הציוני ומרצ.

בכינוס הראשון שהתקיים היום, עסקו חברי השדולה בעיקר בנושא התחבורה הציבורית בשבת ופתיחת מתחמי קניות ומסחר, ובפעילות ספורטיבית כגון משחקי כדורגל.

ראש עיריית ת"א רון חולדאי, שהשתתף בכינוס אמר כי הוא מוכן להקריב את 'השופינג' בשבת, לטובת תחבורה ציבורית ראויה שבעיניו היא עניין חברתי סוציאלי. הרב בני לאו שהשתתף גם כן בכינוס, אמר במהלכו כי הוא אינו מעוניין בחקיקה כפייתית כלשונו. "אם יש משהו שיהרוג את השבת זו חקיקה. לדוגמא, חקקנו חוק נגד חמץ ואז יצרנו אנטי נגד זה. אם נחגוג חוק נגד יום כיפור, נהרוג את יום כיפור. אמר הרב לאו והוסיף "יש משהו בתנועה של חברה. כי השבת יקרה לחברה הישראלית, היא לא זקוקה לחקיקה".

פרשן הספורט אלי סהר, אמר מנגד, כי ללא חקיקה, הציבור שומר המסורת נפגע. "נער דתי בן 12 שמאוד אוהב כדורגל, לא יוכל לשחק. הוא יכול לעשות הכל, אבל לא להיות שחקן כדורגל. אנחנו צריכים להגיע למצב של חקיקה, שתינתן לו אפשרות לשחק בימים אחרים" אומר סהר.

חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), אמרה, כי הדיון על אופי השבת הוא כבר לא דיון בין דתיים לחילונים. "השיח הפך להיות שיח של זהות ושיח של אחריות - איך צריך להראות המרחב הציבורי במדינת ישראל". חברה לסיעה, ח"כ שטרן, הסתייג מדבריה ואמר כי לצערו "רוב האנשים הנוכחים בכינוס, מדברים עם עצמם".

מפלגה אחת בלטה במיוחד בהיעדה נוכחות חבריה בכינוס והיא מפלגת הבית היהודי, שכן אף אחד מנציגיה או נציגותיה לא מצא זמן לבוא ולהשתתף בשדולה.

חבר הכנסת אלעזר שטרן אמר לכיפה כי הבית היהודי "לא בכיוון של דת ומדינה" כלשונו. כשנשאל אם מדובר בכנס שנחשב לחדשני ו'חילוני מדי' בעבורם, ענה ח"כ שטרן בגיחוך "כן, כנראה שהם לא התקדמו יותר מדי". הוא אף ציין כי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שצריך היה להגיע, "מעדיף לטפל בנושאי ההתיישבות מאשר באופיה של השבת היהודית". חברת הכנסת רחל עזריה חיזקה את דבריו של ח"כ שטרן ואמרה ל'כיפה' כי בבית היהודי מעדיפים לשמור על 'סטטוס קוו' ולהתעסק בנושאים אחרים כגון בנייה ופעילות בהתיישבות.

(צילום: באדיבות השדולה) נציגי וחברי השדולה, ח"כים מהבית היהודי לא הגיעו

דווקא חברי כנסת חילונים ברובם, הביעו תחושות קרבה ואהדה לשבת היהודית ולמציאת פתרונות לבעיות שמעוררת השבת. חברת הכנסת איילת נחמיאס אמרה כי "הדת לא באה לעולם במטרה לעורר מלחמות, היא פשוט באה לחזק אנשים. אנחנו כאן כדי לשמור על זה ולכן השבת חשובה".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ אמר בתגובה ל'כיפה': "באמת חבל שאף אחד מהבית היהודי לא הגיע, אבל לא הספקתי לפנות את הלו"ז וחבל שלא יידעו אותי מראש, בעיניי זה עניין טכני לחלוטין".