בבית היהודי הצהירו: "השבת היא נכס לאומי"

אחרי חוסר תגובה בבית היהודי, הודיעו במפלגה כי השרים מטעמה יתנגדו לשינוי הסטטוס קוו בת"א שצפוי לעלות על שולחן הממשלה: "כל שיח, עיסוק ועניין בדבר שינוי הסטטוס קוו הקיים חייב להיעשות בהידברות ובהסכמה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 08/01/17 08:32 י בטבת התשעז

בבית היהודי הצהירו: "השבת היא נכס לאומי"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בישיבת הממשלה שתיערך היום בכנסת תחליט הממשלה האם לאשר את חוק העזר העירוני לתל אביב שיאפשר פתיחת עסקים וחנויות בעיר במהלך השבת. בסוף השבוע שעבר שיגרו ראשי הסיעות החרדיות, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, מכתב לראש הממשלה בדרישה לדחיית החוק באופן מיידי. ח"כ בצלאל סמוטריץ' שלח גם הוא מכתב לנתניהו בו הדגיש כי חוק העזר מהווה הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציניים בין הליכוד לבית היהודי ובין הליכוד למפלגות החרדיות.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, סירב לחתום גם הוא על המכתב הראשוני ששלחו החרדים ומלשכת השר ביקשו לא להגיב בנושא. מאוחר יותר, הוציאה סיעת הבית היהודי הודעה בנושא האומרת כי ״מעמדה של השבת בישראל בלתי ניתן לערעור, היא נכס לאומי שיש לשמרו כפי שהוא. כל שיח, עיסוק ועניין בדבר שינוי הסטטוס קוו הקיים חייב להיעשות בהידברות ובהסכמה. אי לכך, שרי המפלגה יתנגדו לשינוי חוקתי כלשהו בצביונה ובסטטוס קוו הקיים במדינה עוד מהקמתה״.

כזכור גם בארגון רבני צהר אמרו בסוף השבוע האחרון כי יש להתנגד לחוק העזר העירוני. "מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. דתיים וחילוניים חיים בה יחדיו מאז קיומה. אופי השבת בישראל הוא ממרכיבי הזהות של מדינת ישראל, שיש לו גם משמעות חברתית עמוקה" אמרו בארגון, והוסיפו כי הם קוראים לממשלה לקבל החלטה הפוכה "ולא להתיר פתיחת חנויות, העומדות בסתירה מהותית לאופיו של יום השבת".

בתנועת נאמני תורה ועבודה אומרים הבוקר כי "סוגיית השבת גדולה בהיקפה מסוגיית המרכולים בת"א. יש לערוך דיון בסוגיה השבת באופן כולל: תחבורה ציבורית, מסחר, מרכזי תרבות, עבודה ועוד. לצערנו נעשה שימוש ציני בערך שמירת השבת. אי קבלת החלטה מאפשרת התגברות של הפעילות המסחרית בשבת ולכן היא גרועה יותר מאשר יצירת הסדרה. הציבור ובייחוד האוכלוסיות החלשות נפגעים מכך. השבת הפכה לטרגדיה חברתית, תרבותית ודתית כיוון שהיא הופכת לסלע מחלוקת ולשק חבטות. לצערנו ה'סטטוס קוו' אינו אלא למראית עין בלבד ולמעשה יש החמרה באופייה של השבת בישראל".

"השארת סוגיות בוערות בנושאי דת ומדינה לבג"צ זו בריחה מאחריות. מנהיגות ציונית לא זורקת אחריות אלא לוקחת וכך צריכה לעשות הציונות הדתית. אנו מקווים כי המנהיגות הנוכחית תקח אחריות ולא תברח מהצורך להסדיר את הנושא לטובת השבת ועם ישראל".