בבג"ץ דורשים הסברים: מדוע אין מועצה דתית בנתניה?

לראשונה מזה 17 שנה צפוים בעיריית נתניה להרכיב מועצה דתית בעיר, זאת לאור עתירה שהוגשה לבג"צ. העותרים: המועצה הדתית צריכה לשקף את תוצאות הבחירות בעיר

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 04/11/15 15:28 כב בחשון התשעו

בבג"ץ דורשים הסברים: מדוע אין מועצה דתית בנתניה?
צילום ארכיון, פלאש 90, צילום: צילום ארכיון, פלאש 90

בדיון שהתקיים השבוע בבית המשפט העליון, קבע הרכב בית המשפט בראשותה של מרים נאור, כי על עיריית נתניה ומדינת ישראל להשיב תוך 90 יום מדוע אין בנתניה מועצה דתית נבחרת, אלא מינוי מטעם השר לשירותי דת. ההחלטה התקבלה בתשובה לעתירה שהגיש ד"ר ישראל שטבון, חבר מועצת העיר נתניה מטעם סיעת הבית היהודי באמצעות עורכת הדין רחלי צינקין.

"על פי חוק, מועצה דתית צריכה להתמנות תוך שנה מיום הבחירות המוניציפליות", מסבירה עו"ד צינקין המייצגת את העותר. "המועצה צריכה לשקף את תוצאות הבחירות של התושבים באותו יישוב". ברוב המקרים ראשי הערים מעדיפים להמנע מעיסוק בנושא, ומי שמכריע בסופו של דבר וממנה את המועצה הדתית הוא השר לשרותי דת.

לדברי צינקין במצב הנוכחי נוח למשרד לשירותי דת ולרשויות המקומיות להתעלם מהחוק "כיוון שהדבר מאפשר למנות במקום זאת אדם אחר בתפקיד זמני, אשר בפועל הופך לאדם קבוע האחראי על שירותי הדת באותו המקום. העובדה שעבר זמן רב מאז הבחירות המוניציפליות איננו פוטר את הרשויות מלכונן את המועצה הדתית לאחר מכן".

כאמור, בית המשפט הורה לצדדים לספק בתוך 90 יום נימוקים מדוע לא קיימת מועצה דתית בעיר. ואף קיבל את טענת העותר כי אין להחליף מינוי זמני אחד במינוי ממונה אחר. במידה ותשובותיהם לא יספקו את בית המשפט, צפוי בית המשפט להורות להם לכונן מועצה דתית חדשה כקבוע בחוק.

להחלטת בג"ץ בעניין צפויות להיות השלכות גם לגבי מועצות דתיות אחרות בהם קיים ממונה מטעם השר. החלטה זו עשוייה לאלץ את אותן הרשויות להרכיב מועצה דתית, ובכך למנוע מינויים אישיים של השר לשירותי דת.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "בימים אלו פועל המשרד להקמת הרכב למועצה הדתית בנתניה, כחלק ממדיניות המשרד והשר".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "בנוגע למינוי הממונה האחראי על שירות הדת - עמדת העירייה התקבלה, והממונה החדש ימשיך בתפקידו. אך בנוגע למועצה הדתית, ניתן צו על תנאי המורה לשר לשירותי דת, לראש העירייה, למועצת העירייה ולרבנות המקומית להציג את עמדתם - מדוע אין למנות מועצה דתית. נציין כי העירייה תפעל בהתאם להוראת בית המשפט".