בארגון 'השגחה פרטית' מנחים כיצד להתחמק מקנסות הרבנות הראשית

בלעדי: הרב ליבוביץ נשמע בהקלטה שהגיעה לידי 'כיפה' כשהוא אומר לבעל עסק: "אם אתה מקבל קנס ולא משלם, שם זה עוצר". 'השגחה פרטית': ההונאה היא בתעודות הכשרות של הרבנות

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/03/17 14:28 כג באדר התשעז

בארגון 'השגחה פרטית' מנחים כיצד להתחמק מקנסות הרבנות הראשית
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

בארגון 'השגחה פרטית' מתדרכים בעלי עסקים כיצד להתחמק מקנסות המוטלים עליהם ע"י הרבנות הראשית, כך עולה מהקלטה שהגיע לידי 'כיפה'. ראש הארגון הרב אהרון ליבוביץ', נשמע כשהוא מסביר לבעל עסק שפנה אליו שהוא יכול להציג את עצמו בעל פה ככשר, זאת מבלי לחשוש מתשלום קנס שכן לטענתו הנושא לא נאכף ע"י הרבנות.

חוק איסור הונאה בכשרות נידון בחודשים האחרונים בשיח הציבורי ואף הגיע לפתחו של בג"ץ. כיום החוק אוסר על בעלי עסקים שאינם מחזיקים בתעודת כשרות מטעם הרבנות, להציג את עצמם ככשרים. אחד הארגונים שמנסה לקרוא תיגר על מונופול הרבנות בתחום הכשרות, הוא 'השגחה פרטית', שמספק ללקוחותיו 'תעודה שאמורה להעיד על הכשרות במקום.

בכנס של 'השגחה פרטית' שנערך לפני מספר שבועות בבאר שבע, הוקלטה השיחה בין ראש הארגון הרב אהרון ליבוביץ', לבעל עסק שהתעניין בפעילות הכשרותית שלהם. בשיחה נשמע הרב ליבוביץ' אומר: "אם פרסמת שהעסק כשר ואין לך תעודה של הרבנות אתה עובר על החוק. אנחנו ממליצים לא לכתוב את המילה כשר אלא רק להגיד בעל פה את המילה כשר".

כשבן שיחו הקשה ושאל מה יעשה במידה והרבנות הראשית תטיל עליו קנס, ענה מייסד 'השגחה פרטית' כי "יש מקומות שנתנו קנסות, אבל כשמבקשים להישפט לא לוקחים אותך לבית משפט... כנראה שפרקליטות המדינה לא מאמינה בחוק הזה היא חושבת שהחוק הזה לא הוגן... אם אתה מקבל קנס ואתה בוחר לא לשלם אותו, שם זה עוצר... לא היה מקרה אחד בעשר שנים האחרונות שלקחו מישהו לבימ"ש".

ב'חותם' טוענים שמדובר בעבירה על חוק איסור הונאת כשרות וכן במעשה פסול המעודד ומנחה כיצד להתחמק מקנסות. "מתברר כי כפי שחשבנו", אומרים הב'חותם', "ארגון 'השגחה פרטית' אינו עוסק בדאגה לכשרות אלא בניגוח הרבנות מתוך אג'נדה".

לדבריהם, "בעל עסק שעובר על החוק צריך להיענש ולשלם קנס. אנו קוראים לרבנות ולפרקליטות המדינה להפעיל יד קשה כנגד מי שמפרסם עצמו ככשר בניגוד לחוק, שכן מדובר בהונאה של הציבור אשר רובו מעוניין במזון כשר על פי ההלכה והמסורת היהודית מימים ימימה".

[embed]http://upload-community.kipa.co.il/magazine/321201722454.mp3[/embed]

בארגון 'השגחה פרטית' דוחים את הטענות ואומרים, כי אילו ב'חותם' היו מבינים את לשון החוק, הם לא היו ממהרים להפיץ את הקלטתו של הרב ליבוביץ'. לטענתם, אין שום בעיה בכך שעסק שנציגי הארגון מפקחים על הכשרות בו, יציג את עצמו ככשר בעל פה.

ראש 'השגחה פרטית', הרב אהרון ליבוביץ, אומר ל'כיפה' כי "רוב תושבי ישראל היהודים מעוניינים בכשרות, אך רובם אינם סומכים על השגחת הכשרות של הרבנות - ולכן דורשים השגחה איכותית יותר של ארגונים כמו 'השגחה פרטית' ובד"צים למיניהם".

הרב ליבוביץ' תוקף את 'חותם' ואומר ש- "הגיע הזמן שגם בארגון 'חותם' יפנימו שההונאה בכשרות הקיימת בישראל - מתרחשת בעיקר בבתי-עסק שדווקא מחזיקים בתעודת כשרות מטעם הרבנות הראשית. האם ב׳חותם׳ באמת מכירים את פעילות 'השגחה פרטית' - או שהם רק ניזונים משמועות שקריות? האם הם בכלל טרחו לקרוא את החוק לפני שטרחו לצאת נגד ארגון 'השגחה פרטית'?"

לדבריו, "לשון החוק ברורה: 'בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר'. יש כאן אבסורד הזוי בו למקום עם תעודה של הרבנות שמגיש ללקוחות שלו אוכל לא כשר - מותר לכתוב על עצמו שהוא כשר, בעוד למקום ששומר על כל הלכות הכשרות אבל אין לו תעודה של הרבנות - אסור. לכן, למרות שכל בתי העסק שעובדים עם 'השגחה פרטית' הינם כשרים לחלוטין, עומדים בכל ההלכות והסטנדרטים האורתודוקסיים, ונמצאים בהשגחה מתמשכת ותכופה של צוות משגיחי כשרות (בהסמכת הרבנות) - הם עדיין מונחים על ידינו לשמור על החוק ולהציג עצמם ככשרים רק בעל-פה, ולא בכתב".

(צילום: SpecialKRB-cc-by-nd)

"לא מובן לי", ממשיך מייסד 'השגחה פרטית' ואומר, "למה ב׳חותם׳ היו צריכים לשלוח אנשים כדי להקליט אותי - הרי הדברים נאמרים בכל הרצאה שלי, ויותר מכך - הסטנדרטים של ׳השגחה פרטית׳ מופיעים בבירור ובאופן שקוף באתר האינטרנט שלנו".

בהמשך הוא מתגאה בעובדה שעסקים שעובדים עם ארגונו אינם מקבלים קנסות ולא מוגשים נגדם כתבי אישום. "העובדה הזו", הוא מדגיש, "היא תעודת יושר לארגון 'השגחה פרטית', ולא תעודת עניות לפרקליטות". לטענתו, "עסקים עם תעודה של 'השגחה פרטית' מכוסים מבחינה משפטית. במידה ויוחלט להגיש כתבי אישום בגין הונאה בכשרות - הנפגעים העיקריים יהיו דווקא עסקים במגזר החרדי שוויתרו על תעודה של הרבנות ומחזיקים רק בתעודת כשרות מטעם בד"צ. זו, אגב, בדיוק הסיבה בגללה בסיעות החרדיות וגם ברבנות הראשית לא באמת מתעקשים על העמדה לדין בגין הונאה בכשרות".

בנוגע לטענות שעלו מארגון 'חותם', על סמך הקלטתו של הרב ליבוביץ', לפיהם אין אכיפה מספקת בתשלום הקנסות, אומרים גורמים ברבנות הראשית ל'כיפה', כי טענות אינן מדוייקות. לדבריהם, שירותי האכיפה מתקיימים וברבנות פועלים ככל שניתן על מנת לגבות על פי חוק את הקנסות המושטים על בעלי עסק השונים.

לצד זה מודים ברבנות כי כבר לפני מספר שנים הם פנו בבקשה להעסקת תובעים חיצוניים, שיקלו מהעומס הרב שמונח על כתפי הפרקליטות. לדבריהם בשנים האחרונות מתנהל הליך בנושא שבשיאו מכרז שעומד בפני סיום, כשהגוף שנבחר צריך עוד לקבל את האישורים אחרונים. "אנו בטוחים", אומרים ברבנות הראשית, "שברגע שההליך יסתיים, נוכל להגיש כתבי אישום מסודרים כנגד כל מי שיעבור על חוק איסור הונאה בכשרות".