א.ב. יהושע: "האמונה שלי בפתרון שתי המדינות נמוגה"

איש השמאל והסופר א.ב יהושע מפתיע ואומר כי ההתיישבות היהודית ביו"ש היא מציאות בלתי הפיכה וכופר בפתרון שתי המדינות "הפתרון הזה בלתי אפשרי. לחמתי בעדו בחמישים השנים האחרונות, אבל צריך להסתכל במציאות. אי אפשר לעקור 450 אלף מתנחלים משטחי C. את ירושלים אפשר לחלק?"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/12/16 11:38 יא בכסלו התשעז

א.ב. יהושע: "האמונה שלי בפתרון שתי המדינות נמוגה"
Yossi Zamir, פלאש 90, צילום: Yossi Zamir, פלאש 90

"האמונה שלי בפתרון שתי המדינות נמוגה", הצהיר הסופר המחזאי ואיש השמאל א.ב. יהושע, כך כפי שפורסם ב"מקור ראשון" בטורו של שלום ירושלמי. "הפתרון הזה בלתי אפשרי. לחמתי בעדו בחמישים השנים האחרונות, אבל צריך להסתכל במציאות. אנחנו משלים את עצמנו. אי אפשר לעקור 450 אלף מתנחלים משטחי C. את ירושלים אפשר לחלק? מישהו יכול לקבוע היום גבול בינלאומי בתוך העיר?"

"המציאות הדו־לאומית הופכת להיות דה־פקטו. פתרון שתי המדינות זה חזון משיחי, ולכן חובתו של האינטלקטואל ואיש השמאל לחשוב על פתרון אחר. ישראל בתוך הקו הירוק היא מדינה דו־לאומית. 20 אחוזים מהתושבים כאן ערבים. עם כל המלחמות, הטרור והאינתיפאדות, יצרנו מציאות של דו־קיום. הפלסטינים רוצים מדינה אחת. הם לא יגידו במפורש, ולכן מושכים את זה. הם רוצים את כל פלסטין, לא רק 22 אחוזים ממנה. הפלסטינים לא ילכו לשום מקום. הם בני המקום, תושביה המקוריים של הארץ".

יהושע הסביר את הסיבות שהובילו לאמונה בפתרון שתי המדינות. "מאז 1967 אני מאמין בחלוקת ישראל לשתי מדינות ובחלוקת ירושלים לשתי בירות. לקח הרבה זמן עד שהפלסטינים והישראלים הסכימו לשתי מדינות. ב־1988 ערפאת ראה את גלי העלייה הגדולים מרוסיה, והוא הכיר בישראל כי חשש שעוד מעט לא יישאר לפלסטינים כלום".

"מפלגת העבודה התרגלה לאט לאט לרעיון. הסכמי אוסלו נתנו גושפנקה לפתרון שתי המדינות. אני חושב שגם הימין מברך עליהם. רק שלא נסתובב בקסבות של שכם, רמאללה וג'נין. מצד שני, הסכסוך נמשך 140 שנה. כל המתווכים בעולם היו כאן, ושום פתרון לא נמצא. אנחנו גם לא יכולים לסמוך על ארה"ב או אירופה שיכפו עלינו הסדר. אף אחד לא יכפה כלום".

ח"כ יהודה גליק הגיב לדבריו של יהושע "גם האנשים ההגונים בשמאל מתחילים להודות כי אופציית המדינה הפלסטינית לא קיימת והפיתרון היחיד הצודק ושיביא לשלום ויציבות באיזור הוא החלת הריבונות הישראלית על כל יהודה ושומרון" כתב גליק בעמוד הפייסבוק שלו היום.