"אתם מתייחסים לתורה כמו פלסטלינה"

בדיון סוער שנערך היום (ד') בכנסת על תקנת בתי הדין הרבניים להחיל חובת מזונות גם על נשים, טענו חברות הכנסת הדתיות כי אי אפשר להחיל שיוויון רק בחובות.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 30/12/15 11:18 יח בטבת התשעו

"אתם מתייחסים לתורה כמו פלסטלינה"
יחצ, צילום: יחצ

החלטה חדשה של מועצת הרבנות הראשית עוררה היום סערה בכנסת בדיון על התקנה החדשה של הרבנות הראשית שקובעת כי נשים בעלות אמצעים כלכליים ישלמו מזונות כמו האבות לאחר הגירושין. חברות הכנסת הדתיות רחל עזריה ועליזה לביא שנכחו בדיון, טענו כי ההחלטה אינה מעידה על שיוויון מלא.

חברת הכנסת עליזה לביא אמרה כי התקנה החדשה של הרבנות היא תקדים יוצא דופן אך אי אפשר לשנות מערכת לא שוויונית על ידי תיקון נקודתי "שינוי בחישוב דמי המזונות מחייב עבודת עומק מקיפה. שינוי בקריטריונים צריך להיעשות בצורה שקופה ומושכלת ולא בצורת מחטף. בואו לא נשכח שבמדובר בטובת הילדים".

לביא טענה כי המבנה הנוכחי של בתי הדין הרבניים נחשב לבעייתי, ועכשיו באיחור של חמש שנים נבחרו לראשונה נשים לוועדה למינוי דיינים. "יש לעשות את השינוי באופן רוחבי ולא רק בנושא המזונות. אני רוצה לראות את הבשורה הזו גם בפסיקה הלכתית אמיצה ופורצת דרך כלפי מסורבות גט ונשים עגונות שמספרן רב".

עוזר בתי הדין הרבניים עו"ד רוזנטל, שנכח במקומו של המנכ"ל שהשתתף בדיון על העלאת שכר הדיינים, אמר כי "המצב היום הוא שבתי הדין פוסקים בצורה שיוויונית ומי שלא מאמין שיעשה בדיקה על כמו הבג"צים שמוגשים. 97 אחוזים מהם אינם מתקבלים כי בבג"ץ סומכים על בתי הדין הרבניים".

ח"כ עזריה אמרה לנציג בתי הדין הרבניים כי אי אפשר לקבוע שיש שיוויון כשמדובר אך ורק בחובות "אתם משנים את הדין הדתי כשנוח לכם. אתם מתייחסים לתורה כמו פלסטלינה". עזריה הוסיפה ואמרה כי חוסר השיוויון של הנשים במקרים של תהליכי גירושין כל כך בולט ש"דיינים לא מוכנים לתת גט לאבא שאנס את בתו כי הם טוענים שזה לא קשור למערכת היחסים של האישה והגבר".

כפי שפורסם לפני חודש בכיפה, החלטה חדשה שהתקבלה במועצת הרבנות קובעת שאימהות גרושות בעלות אמצעים כלכליים ישלמו גם הן מזונות ילדים, ולא רק האבות כפי שנהוג היום. מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, הציג את הסוגיה לפני מועצת הרבנות הראשית ישראל ואף ציין את השינוי המשמעותי שחל במעמד האישה מאז תקופת המנדט הבריטי. אז קבעה מועצת הרבנות הראשית לחייב את האב במזונות ילדיו. "קיים צורך לתת פרשנות עדכנית לתקנה כך שהיא תתיישב עם חוש הצדק ועם ערך השוויון", הסביר הרב יעקבי.