אשר כהן: הרבנים ספגו את המכה הקשה ביותר

הבית היהודי איבד ארבעה מנדטים על פי תוצאות הבחירות ופרופסור אשר כהן סבור שהוא יודע מי אלו שעזבו את הבית היהודי ומתי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/03/15 18:38 כז באדר התשעה

אשר כהן: הרבנים ספגו את המכה הקשה ביותר
דוברות, צילום: דוברות

אז מי אלו ארבע המנדטים שברחו מהבית היהודי? פרופסור אשר כהן מאוניברסיטת בר אילן טוען בדף הפייסבוק שלו כי על בסיס בדיקה מדגמית ראשונית בלבד מי שעזב את הבית היהודי הם דווקא הבוחרים הלא דתיים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגה.

"עם כל הכבוד לדימוי הציונים הדתיים שנכנסו מתחת לאלונקה ועברו בהמוניהם לתמוך בליכוד לטובת המחנה הלאומי בכללותו, זה בהחלט דימוי נחמד אך לא כל כך מדויק", אומר כהן.

הוא מסביר כי ציונים דתיים מכל הסוגים והגוונים אכן עברו לליכוד אבל בהיקפים נמוכים בהרבה ממה שחושבים. לטענתו, ברוב מכריע של הריכוזים הציונים הדתיים ניתן לראות מעברים של 10%, לפעמים יותר אך לפעמים פחות. זה מסביר בקושי ובנדיבות רבה במיוחד לכל היותר 2 מנדטים מתוך ה-12.

פרופ' כהן סבור כי הבית היהודי איבד את הרוב המכריע של המנדטים שלו בשני שלבים: במהלך הפריימריז ופרשת אוחנה איבד כמה מנדטים ובימים האחרונים במסגרת קמפיין הגוועלד של נתניהו איבד כמה מנדטים.

"הרוב המכריע של אובדן המנדטים הגיע מבוחרים לא דתיים שהצביעו בבחירות הקודמות לבית היהודי או שהצטרפו אל ההצלחה וניכרו בסקרים בשנתיים האחרונות. הם אלה שנטשו בסביבות פרשת אוחנה ובימים האחרונים לצורך הצלת הליכוד", טוען כהן.

לטענתו בניגוד למה שנטען, מצביעים חרד"לים לא עזבו את הבית היהודי בהמוניהם משתי סיבות: האחת, הם לא כל כך המונים, כפי שהתברר. והשנייה, הם כבר היו מהפעם הקודמת בעוצמה לישראל ולא הצביעו לבית היהודי. "בבחירות האלו עברו עוד קצת ליחד אבל השאירו בבית היהודי את נציגי תקומה", מאשים כהן.

"הבית היהודי חזרה להיות מבחינת הרכב מצביעיה בעיקר מפלגת נישה מגזרית ואיבדה את הסמל המרכזי של המהפכה שבה התחיל נפתלי בנט: המוני מצטרפים חובשי כיפת השמיים", טוען פרופ' כהן. לטענתו, את המכה הגדולה ביותר בבחירות האלו ספגו כנראה הרבנים. "מאבקי הרבנים בין הבית היהודי ליחד הם המכה הגדולה ביותר לתפיסה הרואה בחיוב את התערבות הרבנים בפוליטיקה", טוען כהן.