אריאל שרון ז"ל 1928-2014

ראש ממשלת ישראל לשעבר אריאל שרון הלך לעולמו בגיל 85 בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר החמרה משמעותית במצבו. בעבר הוביל את תוכנית ההתנתקות והקים את יחידה 101. יהי זכרו ברוך

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/14 17:49 י בשבט התשעד

אריאל שרון ז"ל 1928-2014
אתר הכנסת, צילום: אתר הכנסת

ראש הממשלה לשעבר ומוביל תוכנית ”ההתנתקות“, אריאל (אריק) שרון, נפטר בצהריים (ש') בבית החולים תל השומר. שרון היה מחוסר הכרה בשמונה השנים האחרונות, מאז קיבל אירוע מוחי ושקע בתרדמת בשנת 2006.

שרון כיהן כראש הממשלה ה-11 של מדינת ישראל ולפני כן כשר הביטחון ושר החוץ. הוא הוביל קריירה צבאית מרשימה למען ביטחון ישראל ופעולותיו שינו את דמותה של המדינה. המבצעים הצבאיים שהוביל במלחמת ששת הימים ויום הכיפורים, נלמדים עד היום באקדמיות הצבאיות בישראל ובעולם.

בצה“ל שירת שרון כמפקד חטיבת הצנחנים, הקים את יחידה 101 שהובילה את פעולות התגמול והדביר את הטרור מרצועת עזה כשכיהן כמפקד פיקוד הדרום. הפרק הצבאי הזכור ביותר בקורותיו הוא קרב המתלה שהוביל שרון במבצע סיני. בששת הימים זכה שרון לתהילה על פעולותיו. במלחמת יום הכיפורים, הוביל שרון את כוחותיו לחציית תעלת סואץ - המהלך שהיווה נקודת המפנה במלחמה ההיא.

את הקריירה הפוליטית שלו הוא החל בליכוד - המפלגה שהיה אחד ממייסדיה. במשך רוב שנותיו נחשב לאיש ארץ ישראל השלמה, הוביל קו תקיף נגד הטרור ונחשב ל“אבי ההתנחלויות“ כמי שהוביל יחד עם חבריו התיישבות נרחבת ביהודה ובשומרון.

בעת שכיהן כשר הביטחון, הוביל שרון את צה“ל אל מלחמת לבנון הראשונה. הפעולות שביצעו שם כוחות צה“ל, במיוחד בסברה ושתילה, עוררו ביקורת בינלאומית נגד ישראל. ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה, הטילה אחריות ברמת הידיעה החלקית לגבי חלק מהאירועים הקשים והבלתי מוסריים שבוצעו באותם מחנות פליטים, בהם רצחו הפלנגות כ-800 בני אדם. שרון, אז, הודח מתפקידו ונותר כשר בלי תיק.

האירוע המרכזי בתקופת חייו החל כשנבחר בשנת 2003, בשנית לראשות הממשלה מטעם ”הליכוד“. שרון הכריז על תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון ובאוגוסט 2005 - חרף לחץ ציבורי, הפגנות נרחבות מהימין ומשאל מתפקדי הליכוד שהצביע נגדו - פונו כל ההתנחלויות ברצועת עזה, נוסף על ארבעה יישובים נוספים בצפון השומרון. בחודש נובמבר באותה שנה, פרש שרון מהליכוד והקים את מפלגת ”קדימה“.

באמצע חודש דצמבר 2005 לקה שרון באירוע מוחי קל, בעקבותיו אמור היה לעבור צנתור לב, אך ב-4 בינואר 2006 לקה באירוח מוחי נוסף ושקע בתרדמת, בו נשאר במצב יציב עד הימים האחרונים. ביום חמישי האחרון החלו להגיע דיווחים אודות החמרה משמעותית במצבו וביום שישי הודיע מנהל בית החולים שיבא בתל השומר על החמרה נוספת והגדיר את מצבו כקריטי. בצהרי יום שבת נפטר ראש ממשלת ישראל לשעבר אריאל שרון והוא בן 85.