ארגנטינה תחדש את חקירת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית

הממשלה החדשה בארגנטינה הודיעה כי תחדש את חקירת הפיגוע בו נהרגו 85 בני אדם למרות ההסכמים הקודמים מול אירן שלא לעסוק בנושא, זאת בשל היחסים הטובים של הנשיא החדש מאקרי עם ישראל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/12/15 10:32 א בטבת התשעו

ארגנטינה תחדש את חקירת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

תפנית בחקירה בת 21 שנה: ממשלת ארגנטינה החדשה ביטלה את ההסכם עם אירן שעסק בחקירת הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בשנת 1994 - פיגוע שלפי ההערכות בוצע בחסות ובמערבות אירנית.

הנשיא החדש של ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, החליט שלא לערער על החלטת בית המשפט שקבע כי ההסכם בין המדינות אינו חוקתי - ובכך פתח את האפשרות לחקירה עצמאית של ארצו, ללא מעורבות זרה. בית המשפט העליון בארגנטינה הכריז לא מכבר שההסכם עם אירן על החקירה המשותפת אינו חוקתי ולמרות זאת, ממשלתה של הנשיאה קירשנר, ערערה שוב ושוב על ההחלטה - מה שגרר את ההכרעה בנושא ודחה את החקירה. עם עליית ממשלת הימין של מאקרי, שנחשב ידיד ישראל, הדברים החלו להשתנות ובקהילה היהודית בבואנוס איירס מקווים שסוף סוף יוסר הלוט מעל הפיגוע הקטלני.

שר המשפטים הארגנטינאי, הרמן גאראוונו, התבטא בסוף השבוע האחרון בנושא חקירת הפיגוע שהתרחש בשנת 1994 ואמר כי הממשלה תוכל לחקור עצמאית את הפיגוע בו נהרגו 85 בני אדם. שר המשפטים גאראוונו, שהושבע לתפקידו רק ביום חמישי האחרון, הצהיר כבר מחרת כי ינחה את עורכי הדין של משרדו לרדוף אחר האמת באופן עצמאי ולא תלוי באירנים. "אנחנו עדיין לא יודעים איך בדיוק תתבצע החקירה, אך נעשה הכל כדי שתתבצע", אמר השר.

כאמור, עברו יותר משני עשורים לפיגוע הרצחני בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, כשרק לפני כשנה טען התובע הארגנטינאי-יהודי אלברטו ניסמן כי הוא מאמין שלאירן חלק משמעותי בתכנון וביצוע הפיגוע. טענותיו גררו איומים רבים על חייו של ניסמן, שבאמצע חודש ינואר השנה נמצא בדירתו כשהוא ירוי בראשו ועלה חשד כבד כי נרצח למרות טענת ארגנטינה כי ניסמן התאבד.

מבחינת אירן אם תהיה מסקנה כי אירן היא זו שעמדה באופן ישיר או עקיף מאחורי הפיגוע היא תינזק משמעותית מבחינה תדמיתית אם כי שלאחר שהסכם הגרעין כבר נחתם בינה לבין המעצמות הנזק יהיה מינורי למדי.

מבחינת ישראל נקודת האור המרכזית היא שינוי הגישה של ארגנטינה בראשותו של מאקרי שנחשב לידידה של ישראל. כבר במהלך מסע הבחירות שלו, הודיע מאקרי שיבטל את ההסכם עם האיראנים לטיוח החקירה של הפיגוע וכי יחדש את החקירה בדבר מותו המיסתורי של ניסמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן