ארגוני הנשים נגד מועמדות הרב אברהם יוסף

ארגוני הנשים קראו ליועץ המשפטי לדחות את מועמדותו של נציג ש"ס לרבנות הראשית, זאת בטענה כי "יחסו לנשים בעייתי ואינו עולה בקנה אחד עם עקרונות היסוד של חברה דמוקרטית"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 08/07/13 10:32 א באב התשעג

ארגוני הנשים נגד מועמדות הרב אברהם יוסף
קובע עתים, צילום: קובע עתים

ארגוני הנשים וביניהם ארגון הנשים הדתיות ”מבוי סתום“, הפועל למען מסורבות הגט בישראל, שיגרו מכתב ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בבקשה לדחות את מועמדותו של הרב אברהם יוסף, מועמד ש“ס, לתפקיד הרב הראשי הספרדי לישראל.

”כידוע תפקיד של רב ראשי בישראל הינו תפקיד בעל השפעה רבה על ציבור הנשים בישראל, בין השאר ובעיקר בשל התפקיד אותו ממלא הרב הראשי - נשיא בית הדין הרבני הגדול. מתוקף תפקידו זה הוא בעל השפעה על כל אישה המתדיינת ו/או מייצגת בבתי הדין הרבניים. זאת גם ביחס לנשים חילוניות, אשר אינן בוחרות להכפיף עצמן להכרעות ולדעות של רב ראשי בישראל כזה או אחר“, כתבו הארגונים במכתבן וציינו כי ”כיוון שכך, נודעת חשיבות גדולה במיוחד ליחסו של המועמד לתפקיד הרב הראשי לנשים. ויש לתת ליחס זה משקל רב הכרעה האם מדובר באדם הכשיר כלל להיות מועמד לתפקיד“.

במכתב נטען כי ”מעיון קצר בשו"תים של הרב יוסף, אשר מתפרסמים באינטרנט עולה, כי השקפותיו של הרב יוסף בכלל וביחס למעמדן של נשים בפרט הינן בעיתיות ואינן עולות בקנה אחד עם עקרונות היסוד של חברה דמוקרטית“. בארגונים ציינו, לדוגמה, כי הרב יוסף סבור כי מועמדותן של נשים לתפקיד ציבורי אינה אפשרית במידה והן אינן דתיות וצנועות בעצמן שומרות על צניעות בפגישות עם גברים ונפגשות עם גברים רק בנוכחות בעליהן וכיוצא בזה.

”דעות אלה ודומות, מעלות חשש כבד כי יקשה על המחזיק בהן להתייחס באופן שווה לנשים בעלות דין ו/או לעורכות דין ו/או טוענות רבניות אשר יופיעו בפניו“, נטען במכתב, ”במיוחד כאשר מדובר בנשים חילוניות, לא זו אף זו, קיים חשש מיוחד כי המחזיק בדעות שכאלה יתקשה לדון ולשפוט באופן שוויוני וראוי בנושאים כגון יחסי ממון בני בני זוג , חלוקת רכוש ועוד“.

עוד נכתב כי ”כבר כיום נשים הינן הנפגעות העיקריות מהתנהלות בתי הדין הרבניים ומפסיקות קיצוניות של דיינים. ספק רב אם מועמד, אשר אלו דעותיו, עשוי להוביל את בתי הדין לרפורמה הכל כך נדרשת ולפתרון בעייתן של נשים בבתי הדין הרבניים בכלל ובעייתן הקשה של הנשים העגונות ומסורבות הגט בפרט“.

”לאור האמור לעיל אנו מבקשות את התערבותך לבחינת כשירות מועמדותו של הרב יוסף לרב ראשי“, סוכם במכתב.