ארגון צהר: "יש להטיל פיקוח על מחירי הפירות והירקות בשנת השמיטה"

בעקבות הדיון בוועדה לביקורת המדינה לגבי ההערכות לשנת השמיטה קורא ארגון רבני צהר להטיל פיקוח על התוצרת החקלאים: חייבים לבער התופעה בה ארגוני כשרות מפיקים רווחים ענקיים מהטיפול בתוצרת במקום להסתפק בהחזרי הוצאות בלבד

חדשות כיפה חנן גרינווד 07/01/14 12:04 ו בשבט התשעד

ארגון צהר: "יש להטיל פיקוח על מחירי הפירות והירקות בשנת השמיטה"
jonklinger-cc-by-sa, צילום: jonklinger-cc-by-sa

בעוד כתשעה חודשים תחל בישראל שנת השמיטה. בעקבות כך התכנסה אמש (ב') הוועדה לביקורת המדינה בכנסת לדון במסקנות דו"ח המבקר המתייחס לטיפול הממלכתי בשנת השמיטה. הדו"ח מצא שלושה ליקויים מרכזיים בהיערכות לשמיטה הממלכתית: העדפה מובהקת של אוצר בית דין על פני היתר המכירה בניגוד למדיניות שהייתה נהוגה עד כה. העדר היערכות מוקדמת לשנת השמיטה, ולמתן תמיכות לזכאים. ומחירי פירות השביעית ב"אוצר בית בית דין" היו גבוהים ב- 66% מהפירות שבהיתר המכירה.

טרם החל הדיון הניח ארגון רבני צהר נייר עמדה על שולחן הוועדה. על פי הארגון, פסיקתם של הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם בנושא השמיטה תקפה גם היום. "לרבנות הראשית אחריות כלפי החקלאים היהודים, כלל המשק החקלאי בישראל, ושמירה על אדמות הלאום", אומרים בצהר ומדגישים כי הפסיקה ההלכתית בנושא השמיטה נסמכת על היבטים אלו. "בהתאם לעיקרון זה, כבר קבע הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל כי כל עוד הוא נצרך 'היתר המכירה הוא יסוד הכשרות במדינה'". לפיכך, מציינים בצהר, על המדינה להעדיף באופן מובהק פתרונות המבוססים על היתר מכירה.

בצהר דורשים מהמדינה גם לאכוף את מדיניות הרבנות הראשית בכל הנוגע לשנת השמיטה על ידי רבני הערים. "לא מתקבל על הדעת שרבנות עיר לא תיתן כשרות להיתר מכירה כשההלכה מתירה זאת והרבנות הראשית מאפשרת זאת", אומרים בצהר ומציינים כי ניתן לאפשר לרבנויות שמעוניינות לתת תעודה נפרדת לעסק המעוניין שלא להסתמך על היתר המכירה. בצהר הוסיפו כי הרבנות הראשית צריכה להיערך לשנת השמיטה מספר שנים לפניה וליידע את החקלאים שנה מראש על ההיערכות המיוחדת. "הרבנות צריכה ליזום את ההיערכות כולל שותפות בקרקע כדי למנוע עיכובים במתן תמיכות לחקלאים", הוסיפו בצהר.

בארגון תקפו את העדר ההערכות בשנת השמיטה הקודמת ועליית מחירי הפירות והירקות כתוצאה מכך. "פירות שביעית אמורים להיות זולים לכלל האוכלוסייה", נכתב בנייר העמדה. "על פי התורה פירות שביעית אמורים להיות הפקר, ונגישים לכל, בחינם. אמנם, במציאות בת זמנינו, ברור שהאפשרות של חלוקת פירות בחינם אינה אפשרית, אך מצב שבו פירות שביעית יקרים בהרבה מפירות שאר שנים הוא הפוך ממגמת התורה".

עוד נכתב בנייר העמדה כי יש איסור להפיק רווח מסחרי מפירות שביעית, ומי שסוחרים בפירות שביעית אף נפסלים בשל כך לעדות. "לאור זאת חייבים לבער את התופעה שארגוני כשרות מפיקים רווחים ענקיים מהטיפול בפירות שביעית, במקום להסתפק בהחזרי הוצאות בלבד", הודגש.

בארגון קוראים לרבנות הראשית לקבוע מחיר מומלץ לירקות ולפירות שביעית ולפקח על המחירים. "על המדינה לקבוע מחירים מומלצים לתוצרת השביעית בשנת השמיטה הנוכחית, שישקפו את הוצאות החקלאים והמשגיחים. על מחיר יוטל פיקוח צמוד שיוודא שלא תהיה חריגה ממנו". בארגון הוסיפו כי כדי להוזיל ככל האפשר את מחירי הסחורות המיובאות צריך לתת זכיונות ליבואנים רבים ככל האפשר.

במהלך הדיור שנערך אתמול בוועדה לביקורת המדינה דנו חברי הכנסת בדרכים שונות לפתרון הבעיות שהיו בשנת השמיטה הקודמת. הוועדה תשוב ותדון בנושא בשבועות הקרובים.