ארגון דתי חדש יקדם תרומת איברים הלכתית

"בלבבי", הארגון אותו יזמו ח"כ עתניאל שנלר וחיים פלק, מבקש לייסד כרטיס לתרומת איברים שילווה בפיקוח הלכתי, כדי לעודד תרומת איברים מקרב דתיים ומסורתיים

חדשות כיפה אורי פולק 14/07/11 12:08 יב בתמוז התשעא

ארגון דתי חדש יקדם תרומת איברים הלכתית

יוזמה חדשה של ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ויו"ר ארגון "ישפה", חיים פלק, מבקש לייסד מאגר תרומות איברים חדש המיועד לבני הציבור הדתי. ההערכה שקדמה ליוזמה הייתה העובדה כי רק כ-20% מבני הציבור הדתי חותמים על כרטיסי "אדי" לתרומת איברים, מחשש לבעיות הלכתיות הנוגעות לקביעת רגע המוות.

הארגון החדש, "בלבבי", נקרא על שם בלהה הירשברג, שנפטרה לפני כחצי שנה על שולחן הניתוחים בזמן שהמתינה להשתלת ריאה. הרעיון כבר זכה להסכמתם של רבני בכירים בציונות הדתית, אשר קבעו כי רגע המוות יוגדר בנקודה בה המוח מפסיק לפעול. ההנחה היא כי היות ומדובר במאגר פנימי שינוהל בפיקוח רבני צמוד, יותר ויותר דתיים ומסורתיים יסכימו לחתום על הצטרפות למאגר.

ח"כ עתניאל שנלר מסביר בשיחה עם כיפה כי המאגר נמצא כעת בשלבים סופיים של פיתוח והקמה, בתקווה כי היוזמה, שפותחה בחודשים האחרונים, תצא לדרך כבר בשבוע הבא. גם חיים פלק, שיעמוד כמנכ"ל המאגר החדש, מסביר כי נכון לעכשיו אישרו הרבנים חיים דרוקמן, שמואל אליהו ודב ליאור, את הקמת המאגר בהתאם להנחיות ההלכתיות שהוגדרו על ידם.


על פי הנחייה נוספת של ארגון "בלבבי", תאושר תרומת האיברים של מחזיק הכרטיס רק לאחר שנקבע מותו, זאת על ידי צוות של רופאים-רבנים או לחילופין רופאים שזכו לאמונם של רבנים. המטרה היא, כאמור, להבהיר לחותמים על הכרטיס כי קביעת רגע המוות תאושר אך ורק על ידי רבנים, ללא שום חשש של איסור הלכתי.

הקמת הארגון תלווה בקמפיין תקשורתי, תוך תמיכה של תנועת הנוער "בני עקיבא", אשר תסייע בהסברת חשיבות התוכנית ואף בהחתמת תורמים פוטנציאליים. פלק מציין כי כבר בעוד כחודש יקיים הארגון "שבת נושא" סביב פעילות הארגון, בכלל הקהילות הדתיות-לאומיות ברחבי הארץ, בה יידרשו רבני המגזר להסביר לקהילות את חשיבות נושא תרומת האיברים ואת החידוש ההלכתי שבארגון החדש.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן