ארבעת המועמדים לתפקיד הרב הראשי נפגשו על במה אחת

הרבנים סתיו, איגרא, שפירא ולאו, עסקו בשאלת מעמדה של הרבנות הראשית לישראל. בעוד הרב סתיו טען כי אל לרבנים להתערב בכל סוגיה חברתית, טען הרב איגרא כי "הרבנים צריכים להשמיע את קולם"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 02/04/13 22:44 כב בניסן התשעג

ארבעת המועמדים לתפקיד הרב הראשי נפגשו על במה אחת
כנס רמלה, צילום: כנס רמלה

ארבעת המועמדים המרכזיים לתפקיד הרב הראשי לישראל - הרב דוד סתיו, הרב אליעזר איגרא, הרב יעקב שפירא והרב דוד לאו - הופיעו הערב (ג‘) לראשונה מעל במה אחת, במסגרת כנס רמלה שהתקיים היום. הארבעה דנו בשאלה האם וכיצד ראוי להעניק לרבנות הראשית סמכות בעניינים ממלכתיים התכנסו המועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל.

הרב סתיו טען בדיון כי "כשהרבנות הראשית באה לעסוק בעניינים של אומה, היא צריכה לקבל את הכלים שיש לאומה כדי להחליט בהם. לפעמים שומעים שני מומחי ביטחון שכל אחד הערכותיו הפוכות מחברו. צריך שהרבנים שמבקשים להביע את דעתה של תורה, יראו את המציאות בעיניים של ממלכה ויבינו שבכלים בהם דנים בסוגיות של חברה וכלכלה".

המתמודדים לכס הרבנות הראשית, הערב (צילום: כנס רמלה)

הרב סתיו סיפר כי הוא ניהל בעבר ויכוחים עם חלק מעמיתיו בעולם התורה, שביקשו להביע מחאה כנגד תופעות חברתיות בחברה הישראלית. ”זו עמדה לגיטימית אך מי אמר שכך כתוב בתורה?“, תהה הרב סתיו, ”כדי להתמודד בסוגיות לאומיות צריך לשנות דיסקט. להבין שאנחנו לא בשטיבל אנחנו מטפלים במדינה. זה מצריך מבט לאומי רחב על הצרכים של המדינה כדי שנוכל להביע עמדה. העמדה הזו צריכה להיות בנויה על הבנה בסיסי של המערכת שאיתה אנו עוסקים ולכן לומר דברים של תורה בלי קשר להשקפתה הטהורה של תורה".

הרב דוד לאו, רב העיר מודיעין, הציג בכנס עמדה שונה. לדבריו, "יש ליהדות מה לומר על ענייני כלכלה וביטחון, שהרי גם דוד המלך היה צריך אישור מחברי הסנהדרין לפני צאתו למלחמה. לנושאים הללו יש מקום לרבנות וברגע שהרבנות תשדר את האכפתיות לכל פרט ופרט לעם ישראל, אין צל של ספק שגם יפנו להקשיב לרבנות, ירצו לשמוע את דעתה ויתייחסו למילים הללו לא כאחד האנשים שאכפת להם, אלא יתייחסו קצת יותר כי ידעו שזה בא מלב אכפתי של יהודי שדואג לכל ישראלי ועם לב שבנוי על ערכי התורה".

לטענת הרב אליעזר איגרא, המשמש כדיין בבית הדין הגדול ורב הישוב כפר מימון, "יש צורך בצדקה ממלכתית - הרבנים צריכים להשמיע את קולם. לא תמיד זה קל ולפעמים ישנם דברים שהם בחילוקי דעות. אבל לא צריך מלכתחילה להיכנס לנושאים הפוליטיים. יש כל כך הרבה דברים שעל סדר היום. מדינת ישראל מעבירה תקציב, האם הרבנים צריכים להתערב בתקציב הזה? האם הפגיעה היא מחויבת מציאות, צריך להיות מעורב. אני לא חושב שכל רב יכול להיות פרופ' לכלכלה, אבל אין לי ספק שקיימים היום בציבוריות הישראלית הרבה מאוד כלכלנים שמבינים את רוח התורה והתייעצות איתם, בסופו של דבר יש להלכה דעה שבנויה על הידע המקצועית שלא כל רב יכול לדעת את כל תורות הכלכלה והטכנולוגיה אבל כאשר הרבנות הראשית עוסקת בדברים הללו אני חושב שבסופו של דבר זה יוסיף לכבודה של הרבנות".

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת ”מרכז הרב“, טען כי הרבנות הראשית צריכה ”להרחיב את הכתפיים, לשתף עוד הרבה תלמידי חכמים במדינת ישראל, להיות לימינם של הרבנים ולהתעניין בדברים שבהם הם עוסקים“. לדעתו, ”זה חלק ממכלול הדברים שהרבנות הראשית צריכה לעסוק בהם אף על פי שאלו דברים שאינם בחוק. הרבנות הראשית זה מוסד הלכתי ערכי וחינוכי ולכן הרבנות הראשית תשתדל להפוך את מוסד הרבנות למשהו שיהפך לכתובת לא רק לאלו ששומרים תורה ומצוות גם לאלו שאינם שומרים תורה ומצוות".