אפליקציה חדשה מבררת: הוא יהודי או לא יהודי?

אפליקציה חדשה לאייפון מאפשרת למשתמשיה לברר אם אישיות מפורסמת משתייכת לעם היהודי. המפתחים טוענים כי מטרתם בכלל בידורית, אולם ארגונים שונים טוענים כי מדובר בגזענות

חדשות כיפה אורי פולק 14/09/11 17:23 טו באלול התשעא

אפליקציה חדשה מבררת: הוא יהודי או לא יהודי?
אתר רשמי, צילום: אתר רשמי

האפליקציה החדשה שעלתה בחודש שעבר לשירות האפליקציות של חברת אפל, מאפשרת למשתמשיה להזין את שמו אישיות מפורסמת ולדעת אם מדובר באישיות המשתייכת לעם היהודי - או לא.

משתמשי האפליקציה לא כל כך בטוחים אם מדובר בשירות אנטישמי או דווקא אוהד יהודים, אך ייתכן שמשמו של מפתח האפליקציה, ג'ונתן לוי, אפשר להבין כי לא מדובר באנטישמי. האפליקציה, שניתנת להורדה תמורת תשלום של דולר אחד, מסוגלת להעביר פירוט אודות האישיות המבוקשת, כולל המידע אם מדובר ביהודי משני הצדדים או רק מצד אחד.

לוי טוען כי הוא "לא דובר של כל היהודים, אבל כיהודי אני יודע שבקהילה שלנו אנו שואלים לא פעם אם מישהו הוא יהודי או לא. אין בכל כל דבר שלילי, להיפך, מדובר בגאווה". הוא הדגיש כי כל כוונתו בפיתוח האפליקציה היא "לבדר" את הציבור ולא להעניק להם שירות אינפורמטיבי אמין.

ואולם, ארגון נגד גזענות הפועל בצרפת, דווקא לא התלהב מהאפליקציה החדשה. בהודעה שפרסם ארגון SOS Racisme נטען כי הארגון דורש את הסרת האפליקציה מהשירות של אפל, בטענה כי מדובר בתוכנה "המפרה את חוקי צרפת, האוסרים איסוף מידע אישי על אנשים ללא הסכמתם, כולל גזעם, דתם ונטייתם המינית".

אל המחאה הצטרף גם הארגון היהודי-צרפתי CRIF, שנשיאו, ריצ'רד פרסקוויר, קרא אף הוא לאפל להסיר את האפליקציה השנויה במחלוקת. "זה לא רק מזעזע, אלא גם לא חוקי. אם מישהו רוצה שמשהו אישי כמו הדת שלו יישאר פרטי - זה חייב להישאר כך", הוא טוען.

מפתחי האפליקציה הבהירו, נוכח הביקורת, כי "האפליקציה נועדה לכיף ולא לשום דבר אחר. היא לא מכוונת להוכיח עליונות על כל קבוצה גזעית אחרת. היא רק מראה שבעזרת עבודה קשה הצליחו יהודים רבים, פעמים רבות ממשפחות מהגרים, להגיע להכרה". בשלב זה, אפל סירבה להתייחס או להכריע את עמדתה בנושא.