אפי איתם: פספסנו אפשרות מצוינת למוטט את החמאס

בראיון ל'כיפה' מתייחס תא"ל (במיל) אפי איתם ליתרונות ולחסרונות של הפסקת הלחימה בעזה. "בחרנו בדרך הדיפלומטית. הבעיה היא שאנחנו מקבלים אולי שקט זמני לתקופת זמן מוגבלת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/08/14 16:48 יח באב התשעד

אפי איתם: פספסנו אפשרות מצוינת למוטט את החמאס
Northfoto / Shutterstock.com, צילום: Northfoto / Shutterstock.com

"עלינו להבין שמולנו עומדת מדינת טרור ג'יהדיסטית שראש הממשלה קרא לה בצדק חמאסטן. זה לא ארגון טרור, זו מדינה עם צבא והיא נלחמת בנו כבר שלוש פעמים", כך אומר תא"ל (במיל) אפי איתם, בראיון ל'כיפה' לסיכום מבצע צוק איתן על רקע הפסקות האש החוזרות והניסיונות להגיע להסכם.

"כרגע החמאס מדמם אבל הוא חי וקיים, ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה המטרות שלנו. שקט זו לא מטרת מלחמה. שקט זה חשוב אבל מדובר בתוצאה. אומנם מערכות הטילים והמנהרות של החמאס נפגעו קשה אבל הכוח הלוחם שלהם עומד על הרגליים".

"יכולנו לבחור אסטרטגיה של מיטוט היכולת הצבאית של החמאס ואז יכולנו לשקם את עזה בלי לשקם את חמאס ולכפות תנאים של סיום מלחמה. החלטתנו לא ללכת בדרך הזו וחמאס היא עובדה קיימת שנאלץ לחיות איתה. יש שינוי לטובה במצב האסטרטגי בגלל שמצרים משתפת פעולה איתנו”.

"יש אחדות אינטרסים. המצרים מזהים במדינה הג'יהדיסיטת הזו סכנה ולכן יש סיכוי להגיע להשהות את השיקום הצבאי שלה. זה צריך להיות ההישג העיקרי מהמדינה. ברגע שלא בחרנו באסטרטגית מיטוט החמאס צריך לוודא שלא ניתן לשקם את הזרוע הצבאית של החמאס”, הוא אומר."הבעיה היא שכל סיוע ישמש את חמאס. לא הייתי מציע לבנות על אש"ף או אבו מאזן. אבו מאזן לא ינהל כלום. הדבר המעשי הוא שלישראל תהיה יכולת תקיפה של כל התהוות של יכולת טילית או מנהרות".

"הייתה לנו אפשרות יוצאת דופן להכריע את החמאס", מותח איתם ביקורת על עצירת המבצע הצבאי. “העולם נתן לנו חופש פעולה, המצרים נתנו לעשות מה שרצינו והעם חיזק באחדות בלתי נתפסת. יכולנו להכריע את החמאס והיו לכך השלכות לגבי החיזבאללה ודעא"ש. התוצאה העמומה נוטעת בחמאס תקווה שהם יוכלו להקים מדינה. ישראל החליטה מה שהחליטה, ועכשיו צריך לממש את אותה החלטה. העיקרון הוא שמה שלא הושלם במהלכים צבאיים יושלם במשא ומתן".

"הבעיה היא שהחמאס השיג כנראה את הפסקת המצור בצורה כזו או אחרת וישקם את עזה. לא מדברים על פירוז ואנחנו מקבלים שקט זמני במקרה הטוב לתקופה מוגבלת. לא קיבלנו חופש פעולה נגד מנהיגים או אפשרות לפעול נגד מנהרות ואלו הדברים שישראל צריכה לחתור אליהם. בנוסף, התגלתה כאן חולשה מאוד קשה של ארה"ב שמחלישה גם אותנו. חולשה מדינית, חולשה בהבנת הסיטואציה. ארה"ב חלשה מחלישה את ישראל".

איתם מציין לטובה את אחדות החברה הישראלית שלדבריו הוכיחה אחדות שלא נראתה כבר שנים. "ההפתעה היא החברה הישראלית. אני לא צעיר ואווירה כזו אני זוכר רק במלחמת ששת הימים. חייבים לשמר בכל מחיר את הסולידריות להילחם ולעזור. זה נכס עצום. הפתעה נוספת היא בעובדה שהעולם לא נבהל מזה שהפצצנו שלושה שבועות בשטח הכי מאוכלס בעולם ואפילו מועצת האו"ם לא התכנסה. כמובן מבחינת אמצעי לחימה כיפת ברזל היא מערכת מצוינת לצד כוחות ממוכנים שלא נפגעו, זה מעיד שיש לנו כוח צבאי ברמת הלוחמים, מצויד היטב וגם נחוש וערכי. אלו חדשות טובות. עכשיו צריך לראות מה הדיפלומטיה תעשה. הדבר החשוב הוא לא להפקיר את בטחוננו. שיהיו בידינו סמכויות לפעול”.