אפי איתם: סיפרנו לעצמנו סיפורים, בלופים כדי להימנע מהצורך לטפל בדברים

תת אלוף (במיל) אפי איתם קורא בראיון ל´כיפה´ למוטט את הזרוע הצבאית של החמאס ולהקים בעזה רשות אזרחית במודל שנעשה ביהודה ושומרון. לדבריו יש ללמוד מהטעויות שעשינו בהתנתקות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/07/14 14:49 כג בתמוז התשעד

אפי איתם: סיפרנו לעצמנו סיפורים, בלופים כדי להימנע מהצורך לטפל בדברים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

תת אלוף במילואים, ויו"ר המפד"ל לשעבר אפי איתם קורא למוטט את שלטון החמאס ברצועה ולהקים רשות אזרחית בדומה למודל שנעשה ביהודה ושומרון לאחר מבצע חומת מגן. בראיון ל'כיפה' הוא אומר "צריך לגדוע את הזרוע הצבאית של החמאס. החמאס ללא זרוע צבאית היא לא חמאס. מדובר במלחמה קשה, מכיוון שנתנו הרבה זמן למפלצת הזו להתפתח, אך הלחימה מתנהלת היטב. גולני היא חטיבה ידועת קרבות ואומץ לב ותשיג את המשימה, כך גם שאר חטיבות ויחידות צה"ל ברצועה".

"המטרה צריכה להיות שבסוף הלחימה הזו לא יהיה לחמאס שום יכולת מבצעית וצריך להתרכז בסידורים ליום למחרת, שיכוננו רשות אזרחית בדומה לרשות שהוקמה ביו"ש לאחר מבצע חומת מגן. בדיוק כמו שביהודה ושומרון אין טילים, מרגמות או מנהרות כי אנחנו לא מאפשרים אותם, כך צריך להיות בעזה. בנוסף, אנו צריכים לאפשר נגישות של צה"ל בעזה לכל המתרחש לאורך זמן. אנחנו רחוקים מההישג הזה ואני מקווה שלא ניפול לאשליות של פירוז הרצועה על ידי הקהילה הבינלאומית מכיוון שהם לא יעשו כך בפועל. אני מקווה שייתנו לנו מספיק זמן ושנגיע ליעד הזה", הוא אומר.

"אנחנו צריכים להכריע את הכוח הצבאי של החמאס ולפרז בעצמנו את הארגון כי אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו", הוא מוסיף. “לאחר מכן אנחנו צריכים לוודא שתוקם רשות אזרחית שלא תוכל לשקם את היכולת הצבאית. נעשה זאת באמצעות סגירת הגבולות מהיבשה ומהים ובאמצעות משטר הדוק על חומרי הגלם שהם מקבלים והשימוש בהם. בנוסף יש לוודא באופן ברור שיש לישראל יכולת גישה בשטח על מנת לטפל בהתפתחויות צבאיות כשהן קטנות. צריך להסתכל על מודל יהודה ושומרון. אומנם ביו"ש לא אוהבים אותנו אבל אין שם טילים. גם אם הנמר לא השלים עם הרצון לטרוף אותנו, אם אין לו שיניים ונדאג שלא יצמחו לו שיניים הוא לא יוכל לעשות דבר".

איתם משבח את העורף על הבנת המציאות שלו לאורך זמן המלחמה. “אנחנו קוראים ללחימה מלחמה על הבית ולא שומעים שום ציניות או מסרים כפולים. אכן מדובר במלחמה על הבית ובמובן הזה עם ישראל ומדינת ישראל מגלים עוצמה. כשנסתכל בסוף המערכה נגלה שהחמאס נכשל לחלוטין בהפעלת מערך הטילים שלו וגם זרוע התקיפה מהמנהרות גרמה לנפגעים אך לא שברה שוויון”.

"באחד הסרטונים של החמאס הם אומרים בין היתר שהם ינצחו בגלל שהם אוהבים את המוות", אומר איתם. “במערכה הזו התרבויות שלנו מתנגשות - משאלת המוות לעומת תרבות של אהבת חיים. מי שאוהב את החיים של עמו מסוגל לקום ולהגן עליהם בכל העוז והעוצמה וכך נעשה".

"בסוף המערכה החמאס יאבדו לחלוטין את אמון התושבים וגם בעולם אנחנו מקבלים גיבוי מלא”, הוא אומר. "למרות הצעקות של התקשורת העולם לא מפריע לנו ואף פעם לא הפריע לנו. תמיד ידענו מה אנחנו רוצים ומעבר להפגנות של מוסלמים, העולם מקבל יותר מאי פעם את העובדה שאנו נלחמים, ויודעים שאם המלחמה לא תסתיים בהכרעה ביטחונם שלהם מוטל בספק. החמאס עשה שימוש ציני בכספים, בבטון ובאמצעים שניתנו לו כדי לבנות רמת חיים בעזה".

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

"כדאי לזכור מהיכן זה התחיל", הוא מוסיף. “יצחק רבין אמר שנתנו להם 600 רובים ואם הם יעשו בהם שימוש לרעה ניכנס וניקח אותם. זו הייתה גישה נאיבית שאני מקווה שהתפכחנו ממנה".

עוד הוא התייחס לשאלה האם מבצע זה הוא פועל יוצא מתכנית ההתנתקות. “אין ספק שמחזה של מדינת ישראל שקמה והורסת יישובים, קהילות ובתי כנסת מרצונה הטוב פגעה בנו פגיעה קשה. החמאס פירש את זה כאובדן כל רצון לחימה והתמודדות. תכנית ההתנתקות לא בהכרח גרמה למבצע הזו אבל בפירוש יש בכך מרכיב מכריע במורל של החמאס. אין לי כל ספק בכך".

"סיפרנו לעצמנו סיפורים, בלופים כדי להימנע מהצורך לטפל בדברים. כל מי שדיבר על שכנות טובה עם גדר גבוה, כל מי שחשב שזו התחלה של דו קיום והסבירו שנפטרנו מהנטל, סיפרו סיפורי כזבים. אני שמח שיש התעוררות ומקווה שאף אחד לא שוגה עדיין באשליות".

איתם מתייחס גם לפרשת דף המפקד שפרסם מח"ט גבעתי עופר וינטר. איתם, מח"ט גבעתי לשעבר, בטוח שוינטר עשה את הדברים באופן הנכון והמוצדק ביותר. “מספר ימים לאחר שנכנסנו ללחימה, ברור לחלוטין שהוא עשה קידוש השם כמח"ט בצה"ל. נדמה לי שאין חייל בכל הכוחות בעזה שלא אמר ביממות האחרונות 'שמע ישראל' לפחות כמה פעמים. הוא היה לפה וללב של כל הלוחמים בצה"ל ולמיליוני אזרחים בישראל. הוא חידש את הכוח של הצבא ככוח של מדינה יהודית שיוצאת למלחמה. הוא נשא עיניו לשמיים ואמר שמע ישראל ואין דבר יותר אמיתי מהאימרה הזו שקושרת את הצבא והמדינה לסדר ולמלכות הקודמים - דוד המלך וגיבורים נוספים".

"כשהייתי מח"ט גבעתי כתבתי הזמנה להורים בבסיס הטירונים ומעל כתבתי 'בס"ד'”, הוא נזכר. “הייתה מהומה גדולה והרמטכ"ל - דן שומרון, ניסה להתעניין ולהבין איך מפסיקים את הגזרה והאם זה חובה. אני חושב שאם היו אוספים היום את הדפים הקרביים של המח"טים היינו מקבלים ספר תהילים חדש".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן