אף אישה לא נבחרה לוועדה למינוי דיינים

לראשונה מזה 12 שנים וכתוצאה מ"דיל" שנרקם בין החרדים לבין מחנה הרוב בלשכת עורכי הדין, אף אישה לא תשתתף בהליך בחירת הדיינים בישראל. ב"אמונה" מאיימים: נעתור לבג"ץ

חדשות כיפה אורי פולק 23/11/11 09:43 כו בחשון התשעב

אף אישה לא נבחרה לוועדה למינוי דיינים
אתר בתי המשפט, צילום: אתר בתי המשפט

לראשונה מזה 12 שנים, לא נבחרה אישה כנציגת לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי דיינים, כך שהליך בחירת הדיינים בישראל יימסר בקדנציה הקרובה לגברים בלבד.

ההחלטה הזו היא תוצאה של "דיל" שנרקם בין חברי סיעתו של עו"ד יורי גיא-רון, העומד בראש מחנה הרוב בלשכת עורכי הדין, לבין החרדים. בסופו של דבר נבחרו כנציגי הלשכה עורכי הדין אשר אקסלרוד ומרדכי אייזנברג.

המהלך עורר מחאה בקרב ארגוני נשים בציונות הדתית, כשארגון הנשים הדתיות "אמונה" מתכנן לעתור היום (ד') לבג"ץ, בדרישה לבטל את תוצאת הבחירות בלשכת עורכי הדין בוועדה למינוי דיינים, "משום שאינן עומדות בקריטריון החוקי ובעיקרון הקובע שילוב נשים בכל גוף נבחר".

גם בארגון "מבוי סתום" הפועל למענן של נשים עגונות ומסורבות גט, הביעו חשש מהרכב הוועדה הקיים. עו"ד בתיה כהנא-דרור טוענת כי הוועדה הנוכחית "נשלטת כולה על ידי נציגי ש"ס והמפלגות החרדיות למטרת מינויי דיינים ממגזר אחד בלבד". לדבריה, "דחייתה מינויה של המועמדת היחידה לוועדה למינויי דיינים, הנה תעודת עניות לחברה ולמערכת המשפטית בישראל, העדר נציגות נשית מעמיקה את חוסר האיזון המשווע המתקיים בוועדה".

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" הוסיפו כי "המחסום האחרון שנועד למנוע השתלטות חרדית קיצונית ולא ציונית על מערכת בתי הדין הרבניים קרס היום, לאחר שאפילו לשכת עורכי הדין בחרה לוועדה נציג חרדי בעקבות דיל פוליטי. משמעות ההחלטה היא הידוק השליטה של הגורמים החרדיים במינוי דיינים בישראל. העובדה כי בוועדה האחראית לגורלם של נשים רבות, לא נמצא מקום ולו לאישה אחת, מוכיחה פעם נוספת עד כמה הוועדה מנותקת מהעם".