אנשי הבית היהודי לא פעלו מספיק בנושאי דת ומדינה

למרות הטענות כי הבית היהודי היו שותפים להצעות רבות הפוגעות בסטטוס קוו, הנתונים שעולים מדו"ח המכון לאסטרטגיה ציונית מלמדים כי אנשי הבית היהודי פעלו מעט יחסית בתחומים אלו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/01/15 19:14 כב בטבת התשעה

אנשי הבית היהודי לא פעלו מספיק בנושאי דת ומדינה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

עם הנתונים האלו אנשי ארגון ליב"ה וודאי לא מסכימים. אנשי הארגון שאף ארגנו כנס רבנים גדול בשבוע שעבר שעסק בנושא, טענו נמרצות, כי חברי הבית היהודי מחוקקים חוקים רבים הפוגעים בסטטוס קוו. על פי הדו"ח החדש של המכון לאסטרטגיה ציונית, הסוקר בהרחבה את פעילות הכנסת ה-19 בכל הקשור ליחסי הדת והמדינה, התוצאות הפוכות לחלוטין. כל אנשי הבית היהודי מלבד הרב אלי בן דהן וח"כ שולי מועלם זכו בניקוד נמוך במיוחד על פעילותם בתחומי דת ומדינה הרבה פחות מאשר אנשים ממפלגות אחרות דוגמת יש עתיד והתנועה.

הדו"ח, בעריכת אריאל פינקלשטיין, מראה, כי למרות היותה הקדנציה האחרונה מן הקצרות בהיסטוריה של מדינת ישראל, הפעילות הפרלמנטרית בנושאי הדת והמדינה הייתה ענפה ביותר ועל מסכימים גם אנשי ארגון ליב"ה. בסך הכל, קודמו במהלך הכנסת החולפת לא פחות משלושים ושתיים הצעות, תקנות ויוזמות שונות בתחומי דת ומדינה, כאשר מספר הצעות חוק בולטות צלחו את שלבי החקיקה השונים והתקבלו. בין הצעות אלו ניתן למנות את פתיחת אזורי הרישום לנישואין, קביעת ייצוג נשי בוועדה למינוי דיינים ושינוי התקנות למינוי רבני ערים.

על בסיס הנתונים שמופיעים בדו"ח ונתונים נוספים שעובדו על ידי מכון 'על משמר הכנסת', גיבש ארגון 'אמונת חכמים' מדד מקיף להערכת פעילות חברי הכנסת בנושא הדת והמדינה. על פי תוצאות המדד, שהורכב ממספר הצעות החוק בשלביהן השונים, חברי הכנסת שתרמו את התרומה המשמעותית ביותר בסוגיות אלו הם הרב אלי בן דהן ואלעזר שטרן (התנועה), שאחראי בין השאר על חוק הגיור שניהם במקום הראשון במספר נקודות דומה, עליזה לביא (יש עתיד) שהציעה ייצוג של 50% לנשים במועצות הדתיות ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), שחוקקה כי ייאסר על רבנים לגבות תשלום על עריכת חופות. בעשירייה הראשונה נמצאים שלושה ח"כים נוספים מיש עתיד, שניים מהעבודה, אחת מישראל-ביתנו ואחת ממרצ. בדירוג נוסף, ששקלל את פעילות שרי מפלגת הבית היהודי, הגיע אורי אורבך למקום הראשון עם שתי נקודות בלבד, כאשר אורי אריאל מוצב במקום האחרון בניקוד של 9- כלומר הוא אף סיכל 9 הצעות חוק בנושאי דת ומדינה.

יניב הולצמן, חבר בארגון 'אמונת חכמים' אמר בעקבות תוצאות מדד הדת והמדינה כי: "לצערנו תוצאות המדד הוכיחו את מה שהרגשנו לכל אורך השנתיים האחרונות - מפלגת הבית היהודי החמיצה את ההזדמנות ההיסטורית לשינוי יסודי של יחסי הדת והמדינה בישראל. במקום לראות בסוגיה זו נושא מרכזי שיש לרכז בו מאמץ, העדיפו חברי הבית היהודי לשקוע במאבקי כח בין פלגים שונים בציונות הדתית ולהשאיר את היוזמות והחקיקה למפלגות אחרות. אנחנו מקווים שמתפקדי המפלגה ייקחו את הדברים בחשבון בבואם לבחור את חברי סיעת המפלגה לכנסת הבא.