אם הסמכת הרב שטרן לא תאושר בשעות הקרובות הרב שפירא יתמודד לרבנות ירושלים

פרסום ראשון. במשרד לשירותי דת עושים מאמצים החל משעות הבוקר המוקדמות לקיים הצבעה טלפונית על אישור הסמכת הרב שטרן. גורם במועצת הרבנות: "אין סיכוי שהמועצה תתכנס עד סוף סוכות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/10/14 12:43 יג בתשרי התשעה

אם הסמכת הרב שטרן לא תאושר בשעות הקרובות הרב שפירא יתמודד לרבנות ירושלים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

במשרד לשירותי דת נערכים מאז שעות הבוקר המוקדמות ניסיונות קדחתניים לקיים עוד היום (ג') ישיבה של מועצת הרבנות הראשית על מנת לאשר את הסמכתו של הרב אריה שטרן כ'גדול תורה' וכך לאפשר את מועמדותו לתפקיד רב העיר האשכנזי של ירושלים.

הבוקר (ג') נחשף ב'כיפה' כי היועץ המשפטי לממשלה קבע שעל מנת להסדיר את מועמדותו של הרב שטרן, על מועצת הרבנות הראשית לקיים הצבעה ולאשר הסמכתו מחדש כ'גדול תורה'. היועמ"ש קבע עוד כי בשל לוח הזמנים הקצר על ההצבעה להיערך עד יום ראשון הקרוב.

בשיחה עם 'כיפה' טוען גורם בכיר במועצת הרבנות הראשית כי אין שום סיכוי לקיים ישיבת מועצה על מנת לאשר את הסמכת הרב שטרן. לדבריו אין סיכוי לקיים ישיבה לפני החגים, וסיכויי משאל טלפוני אפסיים אף הם, וזאת מכיוון שעל פי הנוהג של הרבנות הראשית מספיק מתנגד אחד על מנת לטרפד את המשאל. “איך יכנסו את הרבנים בחול המועד", תהה אותו גורם. “הסיכוי שיאשרו אותו קרוב לאפסי". פניה של 'כיפה' לרבנות הראשית ולמזכיר מועצת הרבנות הראשית לא קיבלה תשובה עד לרגע פרסום הידיעה.

מנגד, אומר הרב רצון ערוסי, רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, ל'כיפה' כי לרב שטרן נעשה עוול וכי יש לתקן עיוות זה בהקדם, ועל כן יש לקיים ישיבה על מנת לאשר את הסמכתו. “מועצת הרבנות הראשית היא זו שנתנה לרב שטרן את הכושר בזמנו ומדובר היום בסך הכל בהסמכה פורמלית. חייבים לסלול לו את הדרך אל הכושר ואני בעד אפשרות לקיים ישיבה דחופה שלא מן המניין. הרב קיבל כושר על בסיס של ישיבת מועצת הרבנות הראשית ועושים לו עוול כשמטילים בכך ספק".

באופן אירוני, ייתכן כי יותר מחצית מחברי מועצת הרבנות הראשית לא יוכלו להצביע בעד או נגד הרב שטרן. כך, מכיוון שהרב מרדכי טולדנו הוא אחד המתמודדים לתפקיד רב העיר הספרדי, לא יוכלו הרב אברהם יוסף, הרב יצחק יוסף, והרב יהודה דרעי להצביע בעניין, מכיוון שהינם קשורים למשפחתו של הרב טולדנו, בנוסף, הרב דוד לאו, הרב ישראל מאיר לאו והרב יצחק רלב"ג לא יוכלו להצביע גם הם אם הרב משה חיים לאו יגיש התמודדותו לתפקיד רב העיר ירושלים. רבנים נוספים שלא יוכלו להצביע אם יגישו את התמודדותם הם הרב יעקב שפירא והרב שמואל אליהו. בנוסף לכך, חבר נוסף במועצה הוא הרב רפי פרץ, הרב הצבאי הראשי, אשר אינו בעל זכות הצבעה כלל, כך שייתכן כי מתוך 16 חברי מועצת הרבנות הראשית, שבעה בלבד יוכלו להצביע.

בשעה -24:00 ייגמר שלב ההתמודדות ובבית היהודי בלחץ. בשל העובדה כי הרב שטרן לא יוכל להתמודד בסופו של דבר בגלל חוסר בכושר הסמכה, שוקלים גורמים בציונות הדתית להציב מועמד מדף. לראשונה מודים אותם גורמים כי הרב יעקב שפירא הוא המועמד שאמור להגיש מועמדות, ובשעות הקרובות יוחלט האם תוגש התמודדותו בפועל על מנת לגבות את מועמדותו של הרב שטרן במועמד דתי לאומי נוסף.

בינתיים, ממשיכים מועמדים להגיש שם, בעוד השעות נוקפות. לפני מספר שעות הגיש הרב משה ממן, דיין בבית הדין לגיור את מועמדותו לתפקיד רב העיר הספרדי ובשעה 12:30 הגיש הרב מרדכי ענתבי מבית הכרם את מועמדותו אף הוא לתפקיד רב העיר הספרדי. אתמול הודיע הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לשעבר, כי יתמודד לתפקיד רב העיר הספרדי, בגיבוי של הבית היהודי, ולו כרגע יש סיכויים גבוהיים לנצח. עם זאת, מועמד אחר המזוהה עם הציונות הדתית, הרב חיים אמסלם, טוען כי יתרחשו הפתעות בהמשך והוא בטוח בנצחונו.

בגזרה האשכנזית כרגע שקט. עד עתה הגישו רק שלושה את מועמדותם לתפקיד באופן רשמי - הרב אליהו שלזינגר, הרב אריה שטרן והרב אברהם חנוך קוטיינר מבני ברק. עם זאת, ככל שהיום ימשך צפויים עוד רבנים להגיש מועמדותם לתפקיד, ביניהם כפי הנראה הרב יעקב שפירא והרב משה חיים לאו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן